Raad 5 oktober 2023 Motie: Laat superambitie los!
De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 5 oktober 2023, ter bespreking van het Duurzaamheidsdebat,
Constaterende dat:
- De gemeente Den Haag de superambitie heeft om in 2030 ‘klimaatneutraal’ te willen zijn.
Overwegende dat:
- De aanleg van WarmteLinQ in Den Haag niet bijdraagt aan het realiseren van deze ambitie;
- Veel huishoudens in Den Haag financieel niet of onvoldoende in staat zijn voldoende te kunnen bijdragen om aan deze ambitie van de Gemeente Den Haag te kunnen voldoen;
- Het college onvoldoende subsidiemogelijkheden biedt aan bewoners om aan de klimaatneutraal-ambitie te kunnen voldoen;
- Om voornoemde redenen het draagvlak voor de klimaatneutraalambitie onder druk staat;
- De meeste gemeenten in Nederland in 2040 of 2050 klimaatneutraal willen zijn;
- Landen met een vele malen hogere CO2-uitstoot, waaronder in Afrika en Azië, pas in 2060 of 2070 klimaatneutraal zullen zijn;
Verzoekt het college:
- De superambitie om in 2030 klimaatneutraal te willen zijn los te laten.
En gaat over tot de orde van de dag.
Carlos Martinez van Andel
Hart voor Den Haag