Raad 5 oktober 2023 Motie: Laat superambitie los!

19 mei 2025

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 5 oktober 2023, ter bespreking van het Duurzaamheidsdebat,

Constaterende dat:

  • De gemeente Den Haag de superambitie heeft om in 2030 ‘klimaatneutraal’ te willen zijn.

Overwegende dat:

  • De aanleg van WarmteLinQ in Den Haag niet bijdraagt aan het realiseren van deze ambitie;
  • Veel huishoudens in Den Haag financieel niet of onvoldoende in staat zijn voldoende te kunnen bijdragen om aan deze ambitie van de Gemeente Den Haag te kunnen voldoen;
  • Het college onvoldoende subsidiemogelijkheden biedt aan bewoners om aan de klimaatneutraal-ambitie te kunnen voldoen;
  • Om voornoemde redenen het draagvlak voor de klimaatneutraalambitie onder druk staat;
  • De meeste gemeenten in Nederland in 2040 of 2050 klimaatneutraal willen zijn;
  • Landen met een vele malen hogere CO2-uitstoot, waaronder in Afrika en Azië, pas in 2060 of 2070 klimaatneutraal zullen zijn;

Verzoekt het college:

  • De superambitie om in 2030 klimaatneutraal te willen zijn los te laten.

En gaat over tot de orde van de dag.

Carlos Martinez van Andel
Hart voor Den Haag

Doe mee en volg ons!