Raad 21 december 2023 motie: Netverzwaring in Den Haag.
Constaterende, dat:
- netbeheerder Stedin heeft aangegeven dat grootverbruikers, in een aantal delen van Den Haag, de komende tien jaar waarschijnlijk geen nieuwe aansluiting op het stroomnet meer kunnen krijgen en derhalve op een wachtlijst komen te staan;
- dit grote economische gevolgen heeft voor grote woningbouwprojecten zoals KJ-Den Haag, Bellevue, en de gebiedsontwikkeling van het Noordelijk Havenhoofd.
Overwegende, dat:
- de gemeente Den Haag een fors belang van 16,55% in netbeheerder Stedin heeft.
Verzoekt het college:
- om dit belang maximaal in te zetten en Stedin met klem te verzoeken om de netwerkverzwaringen te focussen op Den Haag en de regio Haaglanden
en gaat over tot de orde van de dag
Ralf Sluijs
Hart voor Den Haag