De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 15 december 2021, ter bespreking van het voorstel van het college Voorontwerp Spuiplein.

A: besluit I te wijzigen in:
I. het Voorontwerp Spuiplein aan te houden;

B: besluit II te wijzigen in:
II. het Voorontwerp lichtplan Spuiplein aan te houden;

C: besluit III te wijzigen in:
III. het beheerplan Spuiplein op hoofdlijnen aan te houden;

D: een besluit TV en V toe te voegen:
IV. een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van hoe het Spui, het Filmhuis, Theater aan het Spui en de Nieuwe Kerk met tuin, betrokken kunnen worden in het ontwerp voor het nieuwe Spuiplein en de raad over de uitkomsten hiervan te informeren.
V. een geschikte plek voor de skaters- en het reeds gevolgde participatietraject mee te nemen in het onderzoek.

Toelichting:
Het Spuiplein kunnen we maar één keer aanleggen, daarna ligt het er voor de komende decennia. Het is een cruciaal plein voor de stad Den Haag, waaraan zijn gelegen het Stadhuis, Bibliotheek, het theater Amare, het Filmhuis, het Theater aan het Spui en
de Nieuwe Kerk met tuin. Zoals het Atrium hét binnenplein is, heeft het Spuiplein de potentie om hét buitenplein te worden van het centrum.
Het zou een historische fout zijn als we nu de kans niet grijpen om de volle potentie van het Spuiplein en omgeving te benutten.
Dat kan door de vier zijden van het plein op elkaar aan te sluiten, waarbij de openheid van de plek centraal staat. Geheel in lijn met de basisgedachte van De Kern Gezond. Deze openheid, in combinatie met prachtige bomen en groen, staat toe dat er telkens
weer andere activiteiten mogelijk zijn. Voor en door heel Den Haag. Het college doet momenteel onderzoek naar het autoluw maken van het Oude Centrum. Dat wil zeggen dat in overleg met bewoners en ondernemers wordt bekeken hoe de bezoekers zoveel mogelijk in de te weinig benutte parkeergarages kunnen gaan parkeren. De bewoners zouden daar tegen gunstige tarieven ook een stallingsplek kunnen krijgen. Daarmee kan het grootste gedeelte van het rondrijdende zoekverkeer worden voorkomen
om zo de verkeersdrukte aanzienlijk te verminderen. Met vermindering van het rondrijdende zoekverkeer, zou het mogelijk worden de afwikkeling van de verkeersstroom niet meer langs het Spui te laten plaatsvinden maar via de Wagenstraat en
Paviljoensgracht. Zodoende kan het Spui, op bestemmingsverkeer na, autovrij gemaakt worden. Dat betekent dat het Spuiplein een écht plein kan worden en het groen rondom de Nieuwe Kerk kan aansluiten bij de voorziene vergroening van het Plein. Dat
betekent dat het Spuiplein niet eindigt bij de tramlijn, maar wordt doorgetrokken tot de vierde wand van het Plein, zodat er optisch gezien een veel groter en royaler plein ontstaat dat de allure van het gebied zal vergroten. Passend bij de derde stad van Nederland. Het Plein wordt dan uitsluitend nog door het OV en bestemmingsverkeer doorsneden.
Met dit amendement maken we even een pas op de plaats en worden de mogelijkheden onderzocht naar hoe er, feitelijk en optisch bezien, een mooi groot plein gerealiseerd kan worden waarbij alle vier de zijden van dat plein betrokken zijn

Ralf Sluijs
Hart voor Den Haag/Groep de Mo