De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 15 april 2021, ter bespreking van agendapunt I Voorstel van het college inzake Standpunt over advies van belangenorganisaties Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord en vervolgstappen (RIS307564).

Constaterende, dat:

  • Rijswijk bij monde van wethouder verkeer in Rijswijk heeft gesteld dat de Beatrixlaan een lokale weg wordt, als Den Haag niet meebetaalt aan een tunel.

  • De Prinses Beatrixlaan van cruciaal belang is voor de bereikbaarheid van Den Haag zeker omdat het aantal inwoners groeit;

  • Er een initiatiefvoorstel is aangenomen (RIS292181) in 2016, waarin dit deel pas aangepakt wordt als er een volwaardige en conflictvrije inprikker is gerealiseerd via de Beatrixlaan;

  • Er teveel verkeer via Centrum naar de stad in en uit reist;

  • Er door de maatregelen die men wil treffen er op de Vaillantlaan 3% meer verkeer gaat rijden en daardoor nog meer luchtverontreiniging kunnen verwachten;


Overwegende, dat:

  • Er in 2016 in navolging van dit initiatiefvoorstel een overleg heeft plaatsgevonden RIS 299303 met de gemeente Rijswijk, waarin men het eens was dat de Pr. Beatrixlaan van groot belang is voor voor de stad en bijdraagt aan het ontlasten van doorgaand verkeer en met name in het centrum van Den Haag.
  • Er in 2019 (RIS 301710)een bestuursovereenkomst is getekend door de gemeente Den Haag om gezamenlijk met Rijswijk en de MRDH te komen tot de aanpak van de Beatrixlaan

Verzoekt het college:

  • Om met de gemeente Rijswijk en de MRDH aan tafel te gaan zitten om de mogelijkheden te bespreken om samen een Beatrixtunnel te realiseren en daartoe en (lobby)plan te presteren;

En gaat over tot de orde van de dag.

Jelle Meinesz

Hart voor Den Haag/ Groep de Mos