Raad 14 december 2023 motie: De Gemeentelijke Ombudsman is geen klachtenloket voor het college.
De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 14 december 2023, ter bespreking van Jaarverslag 2022 – Gemeentelijke Ombudsman en Jeugdombudsman
Constaterende dat,
- Een van de taken van het college is om problemen van burgers op te lossen
- De ombudsman het instituut is waar burgers met klachten over de overheid terecht kunnen
Overwegende dat,
- Er in ieder geval een wethouder is die burgers het advies geeft een klacht in te dienen bij de gemeentelijke ombudsman in plaats van een adequate oplossing te bieden,
- Deze handelwijze inmiddels is overgenomen door ambtenaren, die aan burgers hetzelfde advies geven,
- De ombudsman zelf aangeeft dat deze gedragswijze niet de juiste is
Van mening is,
- Dit gedrag tegen de bedoeling is van de gemeentewet en zodoende ontoelaatbaar is
- Deze handelwijze tot resultaat heeft dat burgers (nog) langer moeten wachten op een passende oplossing voor hun problemen
- De Ombudsman op een oneigenlijke manier gebruikt wordt om burgers aan het lijntje te houden
- Om in het kader van “het herstel van vertrouwen bij de burgers”, uit te spreken dat genoemde handelwijze principieel ontoelaatbaar is en te regelen dat deze handelwijze per direct gestopt wordt
En gaat over tot de orde van de dag.
Rita Verdonk Anthony Uduba
Hart voor Den Haag VVD