Raad 14 december 2023 motie: De Gemeentelijke Ombudsman is geen klachtenloket voor het college.

16 juni 2025

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 14 december 2023, ter bespreking van Jaarverslag 2022 – Gemeentelijke Ombudsman en Jeugdombudsman

Constaterende dat,

  • Een van de taken van het college is om problemen van burgers op te lossen
  • De ombudsman het instituut is waar burgers met klachten over de overheid terecht kunnen

Overwegende dat,

  • Er in ieder geval een wethouder is die burgers het advies geeft een klacht in te dienen bij de gemeentelijke ombudsman in plaats van een adequate oplossing te bieden,
  • Deze handelwijze inmiddels is overgenomen door ambtenaren, die aan burgers hetzelfde advies geven,
  • De ombudsman zelf aangeeft dat deze gedragswijze niet de juiste is

Van mening is,

  • Dit gedrag tegen de bedoeling is van de gemeentewet en zodoende ontoelaatbaar is
  • Deze handelwijze tot resultaat heeft dat burgers (nog) langer moeten wachten op een passende oplossing voor hun problemen
  • De Ombudsman op een oneigenlijke manier gebruikt wordt om burgers aan het lijntje te houden

Verzoekt het college,

  • Om in het kader van “het herstel van vertrouwen bij de burgers”, uit te spreken dat genoemde handelwijze principieel ontoelaatbaar is en te regelen dat deze handelwijze per direct gestopt wordt

En gaat over tot de orde van de dag.


Rita Verdonk                                                                    Anthony Uduba                                                                         

Hart voor Den Haag                                                      VVD                     

Doe mee en volg ons!