De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 10 november 2022, ter bespreking van Transitieprogramma OV en corona: herijkingsvoorstellen 2023 en 2024.

Constaterende, dat:

  • grote delen van de stad openliggen voor het aanleggen van de nieuwe tramlijn;
  • ondernemers in de directe omgeving van de werkzaamheden aan de nieuwe tramlijn inkomsten mislopen doordat ze minder goed bereikbaar zijn.

Overwegende, dat:

  • een sterk MKB nodig is om over het vestigingsklimaat te beschikken dat de gemeente Den Haag nastreeft;
  • ondernemers er recht op hebben om, bij (omzet)schade door toedoen van de overheid, een beroep te kunnen doen op de nadeelcompensatieregeling;
  • ondernemers er vanuit mogen gaan dat (delen van) de nieuwe rails zeker de eerste vijf jaar niet vervangen hoeven te worden.

Van mening, dat:

  • de gemeente hiertoe ook een garantie moet afgeven richting de ondernemers.

Verzoekt het college:

  • om, indien er binnen vijf jaar na oplevering van de nieuwe rails alsnog delen ervan opnieuw moeten worden vervangen, de gemeente wordt verplicht om het financiële nadeel hiervan voor de ondernemers langs voor de volle 100 procent te compenseren;
  • deze extra compensatie mogelijkheid bovenop de (eventuele) nadeelcompensatie komt die ondernemers gedurende de huidige werkzaamheden hebben- of kunnen ontvangen.  

en gaat over tot de orde van de dag.

Jelle Meinesz                   

Hart voor den Haag