De Mos: ‘Het openbaar vervoer maken we niet aantrekkelijker met overvolle trams’

Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad heeft het helemaal gehad met de overvolle ploftrams tijdens de spits. In veel Haagse lijnen, zoals RandstadRail 2, 3 en 4 en lijn 6, worden reizigers als sardientjes in een blik bij elkaar geperst. Investeringen in het openbaar vervoer zijn volgens de lokale partij nu meer nodig ooit. Het aantal reizigers voor de E-lijn en RandstadRail 3 en 4 is in nog geen 10 jaar verdrievoudigd (!), van 40.000 naar 127.000 reizigers per dag.

“De stad groeit, maar noodzakelijke ingrepen in het OV zijn bij het huidige stadsbestuur achterwege gebleven”, aldus Groep de Mos lijsttrekker Richard de Mos, die vindt dat we het openbaar vervoer niet aantrekkelijker maken met stampvolle zweettrams.

Om de doorstroming van trams te bevorderen pleit Groep de Mos voor meer lijnen onder de grond. Bijvoorbeeld door het doortrekken van de tramtunnel naar ziekenhuis HMC Westeinde. Aanpassingen van de samenloop tussen HTM en RET-netwerk moeten leiden tot meer ruimte voor extra ontsluiting en meer capaciteit.
“Voor deze maatregelen zijn echt investeringen nodig”, aldus De Mos, die onder meer het jaarlijkse HTM-dividend (6 miljoen) en de verkoop van Eneco (300 miljoen) wil gebruiken voor infrastructurele investeringen.

Spitsversterking
Op de korte termijn roept Groep de Mos de HTM op om de ploftrams met spitsversterking tegen te gaan.
De Mos: “Alle voertuigen moeten ingezet worden om de overvolle trams het hoofd te bieden”.