“Verontrustende signalen over enorm lange wachttijden!”

Hagenezen die een elektrische rolstoel willen aanvragen of in aanmerking willen komen voor huishoudelijke hulp of een traplift moeten vaak maanden wachten voor een afspraak met een WMO-consulent. Zo moest de zieke Yvonne van Berkel (65), die chronische pijnklachten over haar hele lichaam heeft, meer dan een half jaar (!) op een traplift wachten. Die kreeg ze pas ná tussenkomst van onze partij. (1) Volgens de gemeente zijn er namelijk tegenwoordig zoveel aanvragen dat het langer duurt om die te behandelen.
“Totaal onaanvaardbaar dat er klaarblijkelijk een maandenlange wachtlijst is voordat Hagenezen bij een WMO-consulent terechtkunnen,” vindt Hart voor Den Haag voorman Richard de Mos die een meldpunt heeft geopend waar men kan aangeven hoelang het wachten is op huishoudelijke hulp, een traplift of een rolstoel. Melden kan bij: langewachttijden@hartvoordenhaag.nl

Wachttijden reparaties
Het Meldpunt kan ook gebruikt worden door ouderen die wanhopig zijn vanwege lange wachttijden voor reparatie van hun scootmobiel.
De Mos: “Ondanks dat we daar eerder aandacht voor hebben gevraagd (2), blijven we signalen ontvangen van ouderen die bij met hun scootmobiel, enorm lang moeten wachten op reparatie van hun voertuig. Soms zitten ouderen noodgedwongen wekenlang thuis.’’

Medische hulpmiddelen
De Vereniging van Verpleegkundigen en Verzorgenden luidde deze week de noodklok over medische hulpmiddelen die niet of verkeerd geleverd worden.(3)
“Ook dit kan bij ons Meldpunt worden gemeld. Want patiënten zijn hiervan de dupe. Op het moment dat er iets misgaat, gaat veel kostbare tijd verloren en het levert ook morele stress op bij zorgprofessionals.”

Extra financiële middelen
Via schriftelijke vragen in de gemeenteraad roep De Mos het college op om extra financiële middelen beschikbaar te stellen om de onaanvaardbare wachttijden terug te dringen.
“Complexe en eenvoudige aanvragen
voor WMO-voorzieningen, zoals: huishoudelijke hulp, aanpassingen in huis en rolstoelen zijn voor veel stadsgenoten essentieel,” aldus De Mos. “Met een extra financiële bijdrage kunnen complexe vragen van de eenvoudige worden gescheiden. Dat versnelt voor veel Hagenezen de aanvraagprocedure. Andere gemeenten hebben al extra financiële middelen ter beschikking gesteld, laat Den Haag dit voorbeeld snel volgen!”

(1) https://www.ad.nl/den-haag/yvonne-kan-eindelijk-weer-zonder-pijn-naar-boven-het-kost-me-niet-meer-veel-energie-ik-huil-niet-meer~a12c844a/

(2) https://www.ad.nl/den-haag/ouderen-wanhopig-vanwege-lange-wachttijden-voor-reparatie-scootmobiel-ik-voelde-me-gegijzeld~a3b0785c/

(3) https://www.venvn.nl/nieuws/69-van-verpleegkundigen-en-verzorgenden-ervaart-structureel-problemen-met-hulpmiddelen/