Groep de Mos / Ouderen Partij wil kant-en-klaar onderwijspakket tegen radicalisering
Een kant-en-klaar Haags onderwijspakket ‘voor democratie en tegen radicalisering’, beschikbaar voor alle Haagse scholen. Dat wil

Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag. Het lespakket moet het liefst klaar zijn voor het zomerreces en het begin van het nieuwe schooljaar. De wethouder Onderwijs Ingrid van Engelshoven dient hierin het voortouw te nemen, in overleg met het onderwijsveld.
Dit voorstel doet vicefractievoorzitter Lex Kraft van Ermel, middels schriftelijke vragen aan het College:

‘Naast eerder voorgestelde keiharde maatregelen tegen Jihadisme, waarbij Groep de Mos wil dat eenmaal uitgereisde Jihadstrijders niet meer terugkeren naar de Hofstad, vindt de partij het hard nodig om als gemeenschap vitaliteit te tonen en de positieve punten van onze democratie actiever gaan uitdragen. Dit als tegenwicht tegen radicaliserende en deels oncontroleerbare krachten die soms kwetsbare jongeren proberen te bewerken, via bijvoorbeeld internet, vrienden of straat. Juist in Den Haag met z’n gesegregeerde opbouw is tegenwicht noodzakelijk.

We begrijpen dat het voor docenten lastig kan zijn om bepaalde onderwerpen in de klas te bespreken. Toch is het zonde en funest om bepaalde discussies uit de weg te blijven gaan. Daarom kwamen wij vorige week met het voorstellen om Holocaust-lessen te verbeteren. Docenten, leerlingen en onze stad in zijn geheel zijn gebaat bij een goed lespakket, dat als ondersteuning kan dienen in lessen van bijvoorbeeld maatschappijleer en burgerschap.’

Groep de Mos wil dat de wethouder samenwerkt met instanties als Pro Demos, Universiteit Leiden (Haagse vestiging), de Haagse Hogeschool en scholenverenigingen, om een lespakket ‘Voor democratie, tegen radicalisering’ te realiseren. En hiertoe kan Van Engelshoven zo snel mogelijk een startbijeenkomst beleggen met het onderwijsveld, hetgeen ook andere ideeën kan opleveren om radicalisering tegen te gaan en onze democratie te waarderen.

In maart presenteerden onderwijsdeskundigen uit heel Europa een manifest tegen radicalisering, aan de Europese onderwijsministers. Minister Bussemaker van Onderwijs stelde bij die gelegenheid dat leraren meer ondersteuning moeten krijgen bij het aankaarten van het thema radicalisering op scholen: ‘De school kan het niet alleen’, benadrukt de minister. Als het om veiligheid gaat heeft de gemeente een belangrijke rol, evenals het welzijnswerk en jeugdzorg.’ (‘Sleutel aanpak radicalisering ligt bij de scholen’, 17-3-2015, www.bnr.nl)

 

Zeer onlangs spraken wij in de commissie bestuur over jihadisme en anti-radicalisering. Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag is van mening dat dit thema voortvarend moet worden opgepakt en heeft hiertoe de volgende vragen, onder verwijzing naar artikel 30 van het Reglement van Orde:

1) Is het college het eens met de stelling van minister Bussemaker dat leraren meer ondersteuning moeten krijgen bij het aankaarten van het thema radicalisering op scholen?
2) Is het college het eens met de stelling van minister Bussemaker dat de school het niet alleen kan en dat de gemeente (evenals het welzijnswerk en jeugdzorg) hierbij een belangrijke rol heeft als het om veiligheid gaat?
3) Is het – om leraren en scholen te ondersteunen – een idee dat de wethouder onderwijs het voortouw neemt om in samenwerking met het onderwijsveld (scholenverenigingen, Pro Demos, Universiteit Leiden, Haagse Hogeschool) een onderwijspakket ‘voor democratie en tegen radicalisering’ te ontwikkelen en aan te bieden aan scholen?
4) Kan de wethouder zo snel mogelijk een startbijeenkomst over dit onderwerp organiseren, zodat er een aanpak klaarligt voor het komende schooljaar?