Voorzitter,
De Tong Tong Fair, het grootste Indische evenement ter wereld, is officieel failliet verklaard.
Een klap voor de Indische gemeenschap, een klap voor Den Haag.
En laat duidelijk zijn voorzitter, Hart voor Den Haag vindt dat er actief moet worden ingezet op een doorstart van dit evenement.
Voordat we daarop inzetten, eerst wat vragen hoe het zover heeft kunnen komen?
De huidige organisatoren vragen zich af:
- Waarom werd de subsidie gehalveerd van 100.000 euro naar 40.000 euro vorig jaar, terwijl de kosten voor evenementen stijgen? Volgens de organisatoren heeft de gemeente gesteld dat de TTF helemaal geen subsidie zou moeten krijgen, want betalende toegang en ze verhuurt stands. Een vreemde redenering, immers theaters verkopen kaartjes, verhuren zalen en krijgen subsidie. Idem bij musea. Waarom zou je niet met behulp van subsidie de toegangsprijzen van de TTF relatief laag kunnen houden, zodat er meer mensen naartoe willen? Immers, je wil als stad toch mensen naar je toe trekken?
- Waarom was er keer op keer volgens de organisatie onbegrijpelijke kritiek op de subsidieaanvragen en de begroting?
- Waarom geen bonuspunten voor de waardevolle aspecten van de TTF, maar juist een steeds verder doorgevoerd afvink- puntensysteem? De aanwezigheid van veel buitenlandse standhouders en artiesten popte in de gemeentelijke checklists alleen maar op als belangrijkste bron van CO2, een negatief iets in duurzaamheidsmonitor.
- Waarom is Den Haag als Indische Stad nooit een marketingprofiel geworden? Henk Scholten noemt het in zijn opiniestuk in Den Haag Centraal van vandaag Indo-bewustzijn
- En waarom is er nog steeds geen eenduidige manier om de economische spin-offs van evenementen te meten?
Wat Hart voor Den Haag zich afvraagt voorzitter:
- Welke steun heeft de organisatie van de TTF nu precies aan u gevraagd volgens u?
- De organisatie schrijft aan mij en een aantal andere raadsleden en ik citeer: ‘Vooral omdat de gemeente niet meer aan leningen en garanties doet (sinds The Hague Jazz geloof ik, waar de garantie is ‘gebruikt’) en dus alleen een grote subsidie kon geven om ons te redden, dat geld is er niet’- einde citaat. Waarom stelt de organisatie: dat geld is er niet. Wat is tegen hen dan gezegd daarover? Is het geld er nou niet (raar gezien er over het afgelopen jaar 31 miljoen euro over is). Of was het een politieke keuze om de subsidie niet eenmalig te verhogen? Of voldeed de organisatie niet aan de door u opgelegde criteria? Dat zijn uiteraard hele verschillende dingen. En klopt het dat de gemeente dus nooit meer garant staat voor een evenement en dat er geen leningen meer verstrekt worden?
- Waar is de inzet geweest van de wethouder om dit beeldbepalende evenement voor de stad te behouden? (zeker gezien de kritiek van de organisatie die ik u zoeven heb medegedeeld)
- De bezoekersaantallen liepen de afgelopen jaren terug, van ruim 100.000 in 2017 naar 55.000 vorig jaar. Welke interventies heeft de wethouder gedaan? Zeker omdat de wethouder het niet doorgaan van de 64E editie ‘verdrietig nieuws’ noemt.
- In december heeft de raad een motie aangenomen om het festival toe te voegen aan de lijst Beeldbepalende Evenementen. Wat heeft de wethouder na het aannemen van deze motie gedaan en is er een meerjarige subsidie toegezegd?
- Heeft de wethouder het Haagse bedrijfsleven om hulp gevraagd, zo ja hoe, wanneer, wie?
- De financiële situatie van de TTF is al jaren slecht. Welke ingrepen t.a.v. de financiën heeft de wethouder gedaan? Waarom dan juist de subsidie verlagen?
- Waarom is er zowel een BV, de Pasar Malam BV met in 2021 een negatief eigen vermogen van meer dan een miljoen als een stichting, de stichting TTF, met in 2020 een positief eigen vermogen van 400.000 euro? Hoe zit allemaal?
Dan de doorstart voorzitter,
De bewindvoerder maakte bekend dat dit een mogelijkheid is en dat de opties daarvoor worden onderzocht. Meerdere partijen, waaronder de gemeente, zouden geïnteresseerd zijn.
- Wat wordt de inzet van het college om de TTF een doorstart te geven? Kan het college garanderen dat het alles op alles zet om een doorstart te realiseren, zodat het Indische festival niet naar een andere gemeente gaat? Zo ja, hoe ziet u dat voor zich? Gaat u zich actief hardmaken bij het werven van mensen die willen helpen/financieren (een oproepje van mij maakte al veel los, reacties kan ik met u delen). We zien alternatieven van de Indonesische ambassade, in Voorburg en vandaag dus een oproep voor een doorstart op het Spuiplein. Heeft u de bereidheid om te komen tot een Ronde Tafel Gesprek TTF, waarbij alle serieuze meedenkers, plannenmakers van alternatieven, kunnen aanschuiven? Gaat u zich inzetten om het evenement te vernieuwen, zo ja hoe, met wie? Wat zijn uw gedachten daarbij? Mag ik u verleiden om voor de zomer met een Plan van Aanpak Doorstart TTF te komen? Is er ruimte voor de huidige organisatoren, die al 63 keer een prachtig event hebben neergezet?
- Is er een mogelijkheid om festivals, waaronder de TTF, te clusteren, zodat er niet steeds opnieuw op- en afgebouwd hoeft te worden?
- Hoe wordt – bij een doorstart – voorkomen dat ondernemers die nu geïnvesteerd hebben in de 64e TTF-editie, die dus niet doorgaat, het schip ingaan? De inkoop, het personeel, de betalingen, de leveranciers….het was allemaal geregeld. Als we hen willen betrekken bij een doorstart moet dat worden opgevangen, dan moet het vertrouwen niet worden geschaad.
- Als de wethouder kijkt naar wat het nieuws van de afgelopen weken teweegbrengt, ziet zij dan ook aanleiding om het profiel Indische Stad te gaan vermarkten en te gaan branden? Zo ja, kan dat meegenomen worden in het zojuist door mij gevraagde Plan van Aanpak Doorstart TTF?
Voorzitter,
Schrijfster Yvonne Keuls typeerde het verdwijnen van festivals uit Den Haag onlangs als volgt: ‘Het loopt als zand tussen onze vingers weg’!
Hoe komt het dat drukbezochte evenementen als Parkpop, Tong Tong Fair, latinfestival Pal Mundo en Den Haag Outdoor niet doorgaan en volledig dreigen te verdwijnen? Waarom is het succesvolle Vuurwerkfestival op Scheveningen al tot twee keer toe geschrapt? Waarom zijn Cirque du Soleil en Sail op Scheveningen na een eerste goedbezochte editie niet teruggekeerd?
Hoe kan het dat het Kinderboeken- en Literatuurmuseum Utrecht verkiest boven Den Haag? Waarom kan er geen reddingsboei komen voor het Louis Couperus Museum?
Kort samengevat: waarom vindt er een exodus van publiekstrekkers plaats uit onze stad? Zijn de te strenge veiligheid- en duurzaamheidseisen waaraan evenementen moeten voldoen de reden? Is er teveel regeldrift vanuit het stadhuis? Moeten organisatoren door teveel hoepels springen om vergunningen te krijgen. Of schort het aan de communicatie tussen bestuurders, ambtenaren en organisatoren?
Een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken van het verdwijnen van zoveel Haagse publiekstrekkers moet de antwoorden geven. En met die antwoorden in de hand kunnen we kijken wat we aan het beleid kunnen veranderen, zodat we beeldbepalende evenementen en musea voor de stad kunnen behouden.
Laatste vraag aan de wethouder: wilt u zo’n onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren?