Bewoners zien betaald parkeren als ordinaire melkkoe; niet als de oplossing voor het parkeerprobleem

In december besloot Groep de Mos om een meldpunt over het Haagse parkeerbeleid te openen (1). De lokale politieke partij, waarvan bekend is dat zij niet enthousiast is over betaald parkeren als ‘oplossing’ voor het reguleren van de parkeerdruk, ontving op dat moment onophoudelijk signalen van onvrede over het parkeerbeleid vanuit het Statenkwartier, Scheveningen en vanuit de Schilderswijk en Transvaal. De coalitiepartijen CDA, D66, HSP, PvdA en VVD besloten in november 2017 om op deze plekken in Den Haag het betaald parkeren fors uit te breiden. Dit tegen de wil van de meeste bewoners.

Groep de Mos-raadslid Arjen Dubbelaar: “Het is een complete warboel van allerlei parkeerregelingen in onze stad. Mensen lopen aan tegen verschillende regelingen in stadsdelen, in wijken en zelfs in straten. Er zijn gevallen waarbij er in één straat twee verschillende parkeertarieven gelden. Ook ondervinden mensen grote hinder van de strikte grenzen van het vergunningsgebied. Op de ene hoek van de straat is je vergunning niet geldig en vier straten de andere kant op wel. Hier moeten echt snel oplossingen voor komen, bijvoorbeeld door een vergunning geldig te maken in een heel stadsdeel. Het parkeerbeleid is zo onoverzichtelijk dat de mensen er geen jota meer van snappen”.

Gebrek aan parkeerruimte

Naast de wirwar aan parkeerregelingen bestaan de grootste problemen die bij Groep de Mos onder de aandacht zijn gebracht uit: Ondernemers die nadelige gevolgen ondervinden van betaald parkeren omdat ze bijvoorbeeld niet voldoende vergunningen krijgen voor hun personeel. De invloed van betaald parkeren op de sociale contacten, mensen krijgen minder bezoek nadat betaald parkeren is ingevoerd. Ook het tekort aan parkeerplekken of het feit dat betaald parkeren de parkeerdruk helemaal niet heeft opgelost wordt gezien als een probleem. De parkeerdruk is niet minder of juist drukker geworden na het invoeren van betaald parkeren. Mensen moeten verplicht een parkeervergunning aanschaffen, maar er is geen plek als ze ’s avonds thuiskomen. Nog steeds zoeken naar een parkeerplek, maar nu betaald.

“Wij willen deze problemen wel oplossen. Het doet pijn om te lezen dat mensen minder bezoek krijgen van kinderen of kleinkinderen. Dit sociale aspect krijgt te weinig aandacht in de discussie over betaald parkeren”, aldus Dubbelaar.

Groep de Mos wil betaald parkeren alleen invoeren als daar in ruime mate draagvlak voor is.

“In wijken waar dat niet zo is, of waar betaald parkeren niet leidt tot een verminderde parkeerdruk, moeten we betaald parkeren niet invoeren en afschaffen als het al ingevoerd is”, aldus Dubbelaar, die pleit voor meer parkeerplaatsen. Dubbelaar: “We moeten investeren in ondergrondse parkeerplaatsen, maar we moeten ook beter omgaan met de ruimte boven de grond. Bijvoorbeeld door schuine parkeervlakken te maken of door in gesprek met bewoners extra ruimte voor parkeerplaatsen te vinden. Juist bewoners weten wat er nodig is. Vreemd genoeg zijn er op een aantal plaatsen in de stad parkeergarages die niet of nauwelijks gebruikt worden. Daar moet verandering in komen. Daarnaast willen wij het aantal bezoekersuren uitbreiden. Het beleid ten aanzien van betaald parkeren gaat totaal de verkeerde kant op. Betaald parkeren lijkt puur een middel te worden om burgers geld uit de zakken te kloppen, maar biedt nauwelijks een oplossing voor het parkeerprobleem”.

Aanbieden reactie Meldpunt aan stadsbestuur 

Zoals staat beschreven op het Meldpunt Parkeren wil Groep de Mos alle ingezonden reacties bundelen en aanbieden aan het stadsbestuur

“Wij bieden de problemen nu aan bij vertrekkend wethouder De Bruijn zodat de afdeling parkeerbeheer hier alvast mee aan de slag kan. Natuurlijk gaan wij dit ook monitoren de komende periode. Wij willen voor elk ingekomen bericht een reactie zien van de gemeente. Ik begrijp heel goed dat sommige problemen pas na 21 maart opgelost kunnen worden. Met een grote Groep de Mos fractie kunnen we het anti-autobeleid eindelijk prullemanderen”, aldus Dubbelaar.

(1) Groep de Mos Meldpunt Parkeren, https://www.hartvoordenhaag.nl/meldpunt/