Raadslid De Mos eist goede participatie en wil debat: “Maatregelen college leiden tot verkeerschaos en onveiligheid!”
De herinrichting van het Hobbemaplein is zónder verkeerskundig onderzoek naar het afsluiten van de Kaapstraat onmogelijk, zo blijkt uit een zienswijze van de advocaten van de ondernemers uit de Kaapstraat en Kempstraat (1). De verkeerskundige herinrichting van het Hobbemaplein en omgeving heeft namelijk gevolgen voor de verkeersafwikkeling op de kruising van de Kaapstraat en de Schalk Burgerstraat. Andersom is dat ook het geval.
“De afsluiting van de Kaapstraat, die eind 2022 tot groot verdriet van de ondernemers is ingevoerd, leidt dagelijks tot verkeerschaos en onveilige situaties waar het X-account Red de Kaapstraat over rapporteert (2),” aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos die zich het lot van de buurt aantrekt. “Het college kan onder andere de veiligheid op de weg niet garanderen en de doorstroom van het verkeer niet waarborgen. Daarom heeft het college, na tussenkomst van de Adviescommissie Bezwaarschriften, een verkeerskundig onderzoek aangekondigd naar de gedane aanpassingen aan de Kaapstraat (afsluiting) en de Schalk Burgerstraat (invoeren éénrichtingsverkeer). Hierbij heeft de Adviescommissie gezegd dat ook het terugbrengen naar de oude situatie een optie moet zijn. Dat toegezegde verkeerskundig onderzoek heeft nog niet plaatsgevonden. Omdat er een nauwe verkeerskundige samenhang bestaat tussen het Hobbemaplein enerzijds en de kruising Kaapstraat/Schalk Burgerstraat anderzijds, kan er, zonder de toegezegde verkeerskundige onderzoeken, op geen enkele wijze nu een beslissing worden genomen voor het herinrichten van het Hobbemaplein.”
De Mos stelt dat zolang er nog een juridisch traject loopt ten aanzien van de 5-puntskruising Schalk Burgerstraat – Kaapstraat – Kempstraat geen andere plannen doorgedrukt kunnen worden. “Onder andere de afsluiting van de Kaapstraat is juridisch nog niet onherroepelijk. Dan is het onbestaanbaar dat er een nieuw plan tussendoor komt. Dat maakt de kans op vervolgschade veel groter indien de ondernemers in hun juridische gevecht gelijk krijgen.”
Participatiewethouder Nur Icar
Onlangs beloofde participatiewethouder Nur Icar (Denk) met een heus handboek écht te gaan luisteren naar de bewoners en ondernemers uit de stad. (3)
“En dat is goed nieuws, want ondernemers in de Schilderswijk en Transvaalkwartier hebben, in navolging van de bewoners, massaal bezwaar aangetekend tegen de omstreden herinrichtingsplannen voor het Hobbemaplein. (4) De ondernemers werken ook aan een eigen plan, dat volgens hen wél voorziet in een goede bereikbaarheid van de winkels in deze buurt en de kraampjes op de grootste overdekte markt van Europa. Als er ergens nú participatie moet plaatsvinden is het hier wel,” aldus De Mos die een debat heeft aangevraagd met zoveel verkeerswethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) als participatiewethouder Nur Icar (Denk).
(1) Brief advocaat ondernemers Kaapstraat
(2) https://x.com/reddekaapstraat/status/1811738875603112175?s=46
(3) https://www.denhaagfm.nl/amp/dhfm/4836568/burgers-worden-beter-betrokken-bij-plannen-gemeente-als-we-deur-aan-deur-moeten-doen-we-dat(4) https://www.ad.nl/den-haag/ondernemers-tekenen-massaal-bezwaar-aan-tegen-herinrichting-druk-plein-auto-hoort-bij-commercieel-gebied~addec206/?cb=28ebff95-c331-4e51-bbd1-5713dd05b991&auth_rd=1