Raadsleden De Mos en Dubbelaar willen lange termijnvisie 


Den Haag moet in 2040 een nieuw megatreinstation krijgen genaamd The Hague Grand Central, stelde ingenieursbureau Arcadis in 2019. (1) De locatie voor het nieuwe station is waar nu de huidige treinsporen van drie treinstations elkaar kruisen (naast de Binckhorst). Vanuit hier moeten zelfs rolpaden komen zoals op Schiphol. Deze moeten het centraal station, Hollands Spoor en station Laan van NOI met elkaar verbinden.“Binnen twintig jaar barst het openbaar vervoer in Den Haag uit zijn voegen en het autoverkeer loopt, mede door anti-autobeleid, zoals tig wegversmallingen, nu al helemaal vast. Een nieuw station zou de oplossing kunnen zijn, om te zorgen dat de snel groeiende stad in de toekomst in beweging blijft,” stellen de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Arjen Dubbelaar. “De uitbreiding van de huidige stations is onmogelijk. Den Haag Centraal zit opgesloten tussen hoogbouw en Holland Spoor heeft de ruimte niet.” 


Dit plan werd in 2019 besproken tijdens het congres Dag van de Stad in het World Forum, waar grote bouwbedrijven, gemeenten en architecten hun ambitieuze bouwplannen presenteerden. De Gemeente Den Haag reageerde bij monde van wethouder Van Asten destijds enthousiast over het plan: “Dit is een leuk plan en vooral ook een uitdagend plan. Dit helpt Den Haag verder vooruit,” aldus de wethouder. D66-fractievoorzitter Van Doorn noemde het een “heel gedurfd en visionair idee.” “Helaas werd het qua  verdere ontwikkeling van het plan voor een nieuw megatreinstation muisstil,” aldus de beide Hart voor Den Haag raadsleden. 


Woningbouw
De Mos en Dubbelaar stellen dat bovenop het knooppunt duizenden woningen gebouwd zouden moeten worden en een park.“De twee stations zijn niet geschikt om verder te groeien na 2030. Vandaar dat Arcadis is gekomen met het plan van Grand Central station. De visie van Arcadis moeten we verder ontwikkelen. Er moet een lobby komen om de betaalbaarheid van dit plan te waarborgen en meerjarig tijdspad om dit plan ook daadwerkelijk te realiseren.” 


Den Haag CS 
Voor de kortere termijn wil de gemeente Den Haag het gebied rondom Den Haag CS veranderen in een levendige en aantrekkelijke plek waar iedereen fijn kan wonen, werken, leren, vernieuwen en ontspannen. (2)“Wat is de status van dit toekomstplan?”, willen beide raadsleden weten. 
Hart voor Den Haag brengt bovengenoemde punten woensdag in tijdens het debat over het Central Innovation District (CID) in de Haagse gemeenteraad.  
(1) https://indebuurt.nl/denhaag/nieuws/wow-er-is-een-plan-voor-een-nieuw-en-megagroot-treinstation-in-den-haag~107635/
(2) https://projecten.denhaag.nl/project/plannen-voor-omgeving-den-haag-centraal/