Hart voor Den Haag-raadsleden Meinesz en Bom nemen maatregelen voor betere bereikbaarheid bij 20 graden regeling

Een maand na de eerste drukke dagen (het Paasweekend) was het afgelopen weekend weer mis. Een compleet verkeersinfarct, chaotische taferelen bij die vermaledijde horrorhefboom bij de boulevard, overal ontevreden mensen en uiteindelijk dus weer antireclame voor Scheveningen. De oplossing van dit college: in zeer vroeg stadium al oproepen om niet meer naar Scheveningen te komen. “Waanzin”, zeggen Hart voor Den Haag raadsleden Bom en Meinesz. Ze hebben dan ook volledig begrip voor de woedende strandtenthouders. In het AD van vandaag zegt Marco Seitz van strandtent Werelds: “Er is geen enkele badplaats in Nederland die mensen oproept om niet naar het strand te komen. Het is gewoon te gek voor woorden’’ 

https://www.ad.nl/den-haag/strandtenthouders-scheveningen-woest-over-zoveelste-afsluiting-andere-badplaatsen-lachen-zich-rot~a88b5474/

De gemeente moet de regie pakken
Schevenings Hart voor Den Haag raadslid Coen Bom stoort zich al jaren aan de aanpak van drukke dagen en stuurde een maand geleden al schriftelijke vragen naar het college. “Daar heb ik nog niks op gehoord, maar bij deze wethouder kunnen wij de antwoorden wel dromen. Hij is fervent tegenstander van automobilisten. In zijn ideale wereld komt iedereen op de fiets. Ik heb nieuws, dat komen ze niet.” Zijn collega Meinesz vult aan: “Dit is al een jarenlange strijd tussen mij en deze wethouder. De aanpak is gebaseerd op twee totaal waanzinnige weekenden in 2020, toen we middenin de Corona ellende zaten, toen niemand naar het buitenland mocht en we ook nog werden overspoeld door Duitse toeristen met dikke BMW’s. Dat is de aanleiding geweest voor dit waanzinnige systeem, waarbij mensen eerst tot vlák voor het Kurhaus worden toegelaten en vervolgens overal worden weggestuurd, ook als er nog voldoende plekken zijn in andere parkeergarages, soms wel zeshonderd, wat we horen. Dat is een rij van 4 kilometer aan auto’s. Mijn aangenomen motie om de parkeergarage Zwolsestraat beter aan te geven, door bijvoorbeeld pijlen op de weg en bewegwijzering, is ook nog niet uitgevoerd. Dus rijden mensen er voorbij en komen ze in een trechter van ellende.” 

Bom vult aan: “Dit weekend was er ook nog Live On The Beach, daar zag je dat de regulering van zoveel mensen prima ging. Als je het maar regelt. Dat is precies mijn punt. Ik heb vorige maand al gepleit voor een soort virtuele verkeerstoren op drukke dagen, behandel een drukke dag als een evenement. Ik hoorde tijdens mijn wijkschouw gisteren dat zelfs voetgangers niet meer werden toegelaten tot de boulevard ter hoogte van de Keizerstraat. De boa’s volledig in paniek, met alle opstootjes van dien. Bedenk goed: Het is pas half mei! Dit wordt een rampzomer op deze manier.” 

Stop & Go!
Meinesz heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering een tweetal moties ingediend die zijn aangenomen. De eerste moet ervoor zorgen dat de verkeersregelaars zorgen dat het verkeer naar leegstaande plekken in parkeergarages gedirigeerd worden, dat gebeurt nu niet afdoende en de tweede motie behelst de ontwikkeling van diverse ‘Stop & Go’ plekken aan de kant van de boulevard, waardoor mensen hun gezin en bijbehorende bagage en tassen kunnen afzetten en de bestuurders vervolgens worden geleid naar leegstaande parkeergarages, zoals bijvoorbeeld bij het World Forum. Daar vandaan brengt een shuttlebusje of de strandexpress de bestuurder naar het strand terug.

(Foto: het AD)