Raadslid Coen Bom: “De gemeente laat tóch kunst weghalen”

Vorige week meldde Hart voor Den Haag een dwangbevel van de gemeente richting Pulchri Studio over het direct verwijderen van het kunstpaviljoen van de internationaal gerenommeerde Surinaamse kunstenaar Marcel Pinas op het Lange Voorhout. Deze beslissing kwam nota bene in dezelfde week als de officiële opening van het Haagse Slavernijmonument op exact dezelfde locatie.

Het werk van Marcel Pinas – een glazen kas die symbool staat voor kwetsbaarheid, geschiedenis en herstel – is onderdeel van Voorhout Monumentaal, een culturele samenwerking tussen Pulchri Studio en kunstinstelling West Den Haag. Vorige week moest het kunstwerk binnen 24 uur worden weggehaald, omdat het kwetsbaar was voor mogelijke demonstraties tijdens de NAVO-top.

Ondanks geruststellende woorden kunst tóch weghalen

Na ons bericht ontvingen we vorige week vrijdag wat geruststellende woorden van onder andere de wethouder. Raadslid Bom: “Het kwam erop neer dat de kas na de NAVO-top gewoon terug kon komen, al waren er wel wat kleine dingen. Volgens de ambtenaren was de kas niet ingetekend op de vergunningsaanvraag. Ik heb inmiddels de tekeningen gezien en dat is wél het geval. Nu wordt gediscussieerd over de vraag of een glazen kas wel kunst is. Laten we daar als gemeente bij wegblijven en respect hebben voor een instituut als Pulchri, dat meer dan bekwaam is om die vraag zelf te beoordelen.”

De aanvraag is door de gemeente nu afgewezen en gezien de beperkte duur van de tentoonstelling op het Lange Voorhout zal Bom namens Hart voor Den Haag een rondvraag aanvragen in de commissie Samenleving van de Haagse gemeenteraad.