Raadsleden De Mos en Meinesz: ‘Centrale post moet chaos voorkomen!’

In de strijd tegen verkeersoverlast op Scheveningen komt Hart voor Den Haag / Groep de Mos met het voorstel om het verkeer van en naar de badplaats veel beter te organiseren. 

“Het is ongelooflijk maar waar, maar op piekdagen is er geen permanente centrale regie over de verkeersstromen”, aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz, die stellen dat de communicatie omtrent de verkeersstromen veel beter gereguleerd moet worden. “Je kunt de mogelijkheden van de badplaats veel beter benutten door centrale regie en communicatie. Hiermee bedien de belangen van een ieder: ondernemers, bezoekers en bewoners.” 

Hart voor Den Haag pleit ervoor om het verkeersmanagement voor Scheveningen op de piekdagen onder te brengen in de scheepvaart- en tunnelcentrale op Scheveningen (1). Naast het begeleiden van al het in- en uitgaande scheepvaartverkeer, worden ook de Haagse bruggen als de Binckhorstbrug, de Trekvlietbrug en de Laakbrug vanuit deze centrale bediend. De operators bedienen ook de tunnels, zoals de Hubertus en de Koningstunnel. Dat is nog niet alles; ook de pollers (de inzinkbare paaltjes) in de stad worden door hen gehanteerd.

“Vanuit de centrale kan de bezoeker met technologische middelen, zoals een app, aan de hand genomen worden. De operators managen het verkeer vanuit de toren, bijvoorbeeld via matrixborden, en door in contact te staan met de parkeergarages, de verkeersregelaars en de P&R-voorzieningen. De regie omtrent het verkeer ligt bij de operators en wordt centraal aangestuurd”, aldus De Mos en Meinesz, die in de toren informatie willen bundelen. “Zo kunnen alle betrokken diensten naar eenzelfde plaatje kijken. De toren is dan niet alleen middel voor verkeer, maar heeft ook de regie over veiligheid en leefbaarheid.”

Voor de langere termijn stelden beide raadsleden vorige week voor om onder de Boulevard een parkeergarage aan te leggen. Komende donderdag dient Hart voor Den Haag haar voorstellen in tijdens de raadsvergadering op het stadhuis. 

Motie Op piekdagen een ‘Verkeerstoren’ op Scheveningen 

Constaterende dat er op piekdagen geen permanente centrale regie over de verkeersstromen is, hetgeen leidt tot overlast

Overwegende dat we met de scheepvaart- een tunnelcentrale een centrale post hebben, van waaruit operators nu zorgen voor de coördinatie van: 

– al het in- en uitgaande scheepvaartverkeer;

– de Haagse bruggen;

– de tunnels;

– de pollers (de inzinkbare paaltjes) in de stad

Van mening dat: 

– de bezoeker van Scheveningen vanuit de centrale met technologische middelen, zoals een app, aan de hand genomen kan worden;

– de operators het verkeer vanuit de toren, bijvoorbeeld via matrixborden kunnen managen, o.a door in contact te staan met de parkeergarages, de verkeersregelaars en de P&R-voorzieningen. 

Verzoekt het college

– te onderzoeken of de regie omtrent het verkeer op Scheveningen op piekdagen bij de operators te leggen en centraal aan te sturen vanuit de scheepvaart- en tunnelcentrale;

– en de raad over de uitkomsten te informeren

En gaat over tot de orde van de dag, 

Meinesz

De Mos