Raadslid Dubbelaar: ‘Schrap plannen voor de woontorens, nu er geen aannemer meer is en maak op het KJ-plein een stadspark als verlengstuk van de Koekamp!’

Uit de brief van het stadbestuur aan de Haagse gemeenteraad blijkt dat de realisatie van de fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein weer extra miljoenen gaat kosten. Daarnaast is er nog geen aannemer gevonden voor de bouw van de torens en is nog onbekend of de fietsenstalling open kan blijven, wanneer er ooit begonnen wordt aan de bouw. Wel wordt de stalling binnenkort alvast geopend.

Raadslid Arjen Dubbelaar: “Nu er geen aannemer is voor de bovenbouw, is het mogelijk om die enorme hoogbouwplannen op het plein alsnog te schrappen. Al in 2015 bleek dat bewoners liever een open, groen plein willen. Dit is dus een kans! Wel moet er nagedacht worden over de financiële dekking, want de opbrengst van de torens is gebruikt voor realisatie van de stalling. Een deel van die kosten kan men compenseren door de sloop en herontwikkeling van Stichthage als stip aan de horizon te zetten. Dit gebouw aan het KJ-plein is inmiddels ook al 45 jaar oud. Dan nog zal er nog een groot gat in de dekking zitten, want de toekomstige opbrengst van de geplande torens is alvast gebruikt om de fietsenstalling te realiseren.

Stichthage ‘foeilelijk’

Het kantoorgebouw Stichthage, boven Den Haag Centraal, wordt door velen gezien als een foeilelijk gebouw. In 2015 zei minister-president Mark Rutte in een interview met weekkrant Den Haag Centraal: ‘Dat vind ik verschrikkelijk lelijk’. Het kantoorpand mocht wat hem betreft worden afgebroken. Raadslid Dubbelaar vervolgt, “Maak het hele KJ-plein onderdeel van de Koekamp, die op dit moment wordt opgeknapt. Zo krijg je meer groen in de versteende Haagse binnenstad. Maak een levendig groen plein met kiosken, terrassen, bankjes en een fontein, waar mensen kunnen ontspannen”.

Wederom extra kosten, maar hoeveel?

De bouw van de fietsenstalling is kostbaar en heeft te maken met veel vertraging. Het tekort op de bouwkosten is weer toegenomen met een tekort van € 5,5 miljoen. De tunnel voor een rechtstreekse verbinding tussen de nieuwe fietsenstalling en de stationshal is twee keer aanbesteed en geen enkele aannemer wil deze realiseren. Het college stelt voor om deze te schrappen vanwege de kosten: ‘Het project van de fietsenstalling Koningin Julianaplein is een perfecte weerspiegeling van een bouwproces zoals dit de laatste jaren vaker plaatsvindt in Den Haag. Dat wil zeggen, extra bouwkosten tijdens de bouw en een datum van oplevering die niet gehaald wordt. Zelfs zo beschamend dat in 2018 de gemeente niet eens een voorspelling kon doen wanneer de stalling openging. De verbindingstunnel met de stationshal is nu ook uit het plan gehaald en toch heeft men extra geld nodig voor het project. Een goed overzicht van alle kosten en het totale verloop van dit project is dus wel op zijn plaats. Hier zal ik om vragen en ik vrees dat dit bedrag de stad zwaar zal tegenvallen”, aldus raadslid Arjen Dubbelaar.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos-raadslid Arjen Dubbelaar heeft samen met de Haagse Stadspartij, de SP en 50PLUS gevraagd om een spoeddebat. Dit vindt woensdagochtend 29 januari 2020 plaats in de raadzaal van het Haagse stadhuis.