Raadsleden: “kies met een echte investering eens wel voor de Schilderswijk en Transvaal..”
De partij Hart voor Den Haag in de gemeenteraad wil de doorstroming van het verkeer én de luchtkwaliteit op de Vaillantlaan in de Schilderswijk verbeteren met de aanleg van een tunnel.
De Vaillantlaan is één van de drukste wegen van de stad, waar het verkeer dagelijks vaststaat. Hart voor Den Haag gemeenteraadsleden Carlos Martinez van Andel (luchtkwaliteit), Jelle Meinesz (verkeer) en fractievoorzitter Richard de Mos willen dat het college met spoed gaat onderzoeken of het mogelijk is de Vaillantlaan te ondertunnelen.
“GroenLinks stelt zich zorgen te maken over de verslechterde luchtkwaliteit, maar is hier écht pyromaan die naar de eigen brand staat te kijken. (1) De situatie is sinds de komst van de pollers op de Parellelweg en op de Hoefkade verder verslechterd. (2) Het wanbeleid van het college heeft geleid tot enorme verkeersdrukte en een sterke afname van de luchtkwaliteit. Recent onderzoek laat zien dat de Vaillantlaan en omgeving de slechtse Luchtkwaliteit van de stad hebben. En dat allemaal door Pollergate! Naast de afsluitingen in de Schilderswijk, heeft ook de opening van de Rotterdamsebaan invloed op de steeds drukker wordende Vaillantlaan,” stelt Richard de Mos. “En wat te denken van het ridicule plan Centrum Noord, waar tig Haagse wegen worden afgesloten of éénrichtingsverkeer krijgen? Hierdoor zijn er nóg meer auto’s over de nu al overbelaste Vaillantlaan bijgekomen. De verkeerssituatie en de sterke afname van de luchtkwaliteit zijn onacceptabel en te typeren als asociaal doordrambeleid van het college. De bewoners en ondernemers verdienen een oplossing.”
Kans op creëren stadspark
Volgens de raadsleden is ondertunneling dé oplossing voor deze problemen. Martinez van Andel: “Doorgaand verkeer kan dan snel doorrijden en bovengronds is dan ruimte voor zowel het bestemmingsverkeer als voor het vergroenen van de Vaillantlaan. Naast de verbetering van de doorstroming, zou ondertunneling de luchtkwaliteit en de veilig- en leefbaarheid ook sterk doen verbeteren. Hoe mooi zou het zijn als we boven de tunnel een parkachtige brede groenstrook kunnen aanleggen? Een langgerekt stadspark.
Spuuglelijke fontein
In het bovengronds vergroenen ziet Hart voor Den Haag ook kansen voor de realisatie van een nieuwe fontein die dan veel meer door de buurt gebruikt zou kunnen worden.
“De in 2006 geopende fontein is, naast vaak kapot of uit, spuuglelijk te noemen en ook nog eens een versteende trekpleister voor afval en troep. “Dat kan allemaal veel fraaier, mooier en leuker,” aldus de drie raadsleden.
Korte termijn maatregelen zijn hard nodig
Omdat Hart voor Den Haag begrijpt dat de aanleg van een tunnel een kostbare ingreep is, die nog even op zich zal laten wachten, moeten er met spoed korte termijn maatregelen genomen worden om de doorstroom van het verkeer en de luchtkwaliteit subiet te verbeteren.
“De pollers in de Parallelweg en de Hoefkade moeten direct worden verwijderd, zodat de doorstroming in de Schilderswijk wordt hersteld en de Vaillantlaan wordt ontzien. “Daarmee voorkomen we ook dat de omgeving van de Hoefkade tientallen, al zeer schaarse, parkeerplekken moet inleveren,” aldus Jelle Meinesz die namens Hart voor Den Haag woordvoerder verkeer is. Hij stelt ook dat de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen op de Vaillantlaan al een enorme verbetering zou kunnen zijn. “Dat is andere koek dan het ridicule idee om de Vaillantlaan onderdeel uit te laten maken van de zero-emissiezone. (3) Het invoeren van zero-emissiezones gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie. We zijn benieuwd wie van het college de winkeliers in de Schilderswijk en Transvaal heeft verteld dat zij door zero-emissiebeleid, niet meer zullen worden bevoorraad.”
De partij heeft tijdens de commissievergadering over de luchtkwaliteit en de herinrichting Hoefkade in de gemeenteraad al aangedrongen op bovengenoemde plannen en zal op 20 juni daartoe in de raad moties indienen.