Raadsleden De Mos en Meinesz willen met regieteam afstemming wegwerkzaamheden
Hart voor Den Haag heeft geen goed woord over voor de totale verkeerschaos waaronder de stad gebukt gaat. De stad ziet geel van de omleidingsborden.
“D66-wethouder Van Asten is volledig de weg kwijt. Op maar liefst 25 verschillende plekken zijn er (weg)werkzaamheden aan de gang en voor het komende jaar zijn er nog eens tientallen ingepland (1). Dit slechte management is niet alleen heel slecht voor ondernemers die onbereikbaar zijn, maar is ook heel hinderlijk voor bewoners en bezoekers. En is bovendien slecht voor imago van onze stad. We zijn nu onbereikbaar en begrijpen werkelijk niet waarom de coronaperiode, toen iedereen thuiszat, niet is gebruikt voor deze rigoureuze ingrepen,” aldus De Mos en Meinesz, die voor donderdag een spoeddebat in de Haagse gemeenteraad hebben aangevraagd.
Speciaal regieteam
De grootste partij pleit voor een speciaal regieteam waarbij veel betere afstemming tussen werkzaamheden plaatsvindt.
“De werkzaamheden moeten veel beter op elkaar afgestemd worden. Ook moet er overleg zijn met ondernemers en moet er meer rekening gehouden worden met bouwprojecten en evenementen in de stad”, aldus beide raadsleden, die tijdens het debat ook de verkeerschaos van en naar de Mall of the Netherlands zullen aankaarten (2).
“Hagenaars in onder meer Leidschenveen ervaren elk weekend grote overlast. Daar moet een oplossing voor komen.”
Geen centen, geen groei
Als excuses voor al die verkeersoverlast noemt een woordvoerder van de gemeente de bevolkingsgroei van de stad.
“He-le-maal niemand vraagt om deze groei die wordt aangejaagd door migratie. Het is een grof schandaal dat het stadsbestuur het zich laat gebeuren dat de financiële middelen niet gelijk oplopen met de door de Rijksoverheid veroorzaakte bevolkingsgroei. Sterker nog, er dreigt verschraling in het openbaar vervoer in Den Haag en omgeving (3),” aldus De Mos en Meinesz, die wijzen op het feit dat reizigers het in 2023 wellicht moeten doen met minder bussen en trams. Zonder extra rijkssteun dreigen ov-bedrijven het niet te redden. Snijden in het aanbod is dan de enige optie. “Wat ons betreft is het signaal naar het Rijk heel helder: geen centen, geen groei.”