De Mos: “Van ondernemers worden (te) grote investeringen gevraagd!”

Hart voor Den Haag-voorman Richard de Mos wil volgende week bij de behandeling van het coalitieakkoord een lans breken voor ondernemers die met angst en beven zien dat er tussen 2025 en 2030 emissievrije zones worden ingevoerd. Er bestaan bij ondernemers grote kopzorgen over een vol stroomnet, hogere kosten en geen kaasplanken. Ondanks dat staat in het coalitieakkoord dat eerder is besloten om per 1 januari 2025 een zero-emmissiezone in Den Haag Centrum in te voeren. Ook wil de ondernemersonvriendelijke coalitie per 1 januari 2026 een zero-emissiezone voor stadslogistiek langs de kuststrook tot en met de Laan van Meerdervoort invoeren.
“Hierbij worden van ondernemers (te) grote investeringen gevraagd. Bedrijfsvoertuigen, zoals busjes en vrachtwagens, moeten vervangen worden, want anders kom je straks vele wijken van de stad niet meer in. Maar hoe kunnen zij dat doen zonder te weten of het wagenpark opgeladen kan worden?” vraagt De Mos zich af.

Aangenomen Kamermotie uitvoeren

Ook wijst De Mos op een aangenomen Kamermotie waarin ondernemers de mogelijkheid krijgen om ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij door een zwaarwegende reden, zoals te grote investeringen, het de stad niet meer kunnen of te weinig oplaadpunten, niet over kunnen stappen op emissieloos vervoer. (1)
“Deze motie werd in de Kamer gesteund door het CDA en Denk,” aldus De Mos
die een motie zal indienen om op de pauzeknop te drukken bij het invoeren van emissievrije zones. “De aangenomen Kamermotie moet in Den Haag worden uitgevoerd, want we moeten ondernemers natuurlijk niet duperen. Je kunt als overheid wel een droomwereld willen creëren, maar als daarbij de randvoorwaarden niet goed zijn ingevuld, moet je er zeker nog niet aan beginnen.”

Gezien wens van een dualistische raad bij de coalitie, rekent De Mos op steun van zowel het CDA als Denk.

Motie dupeer ondernemers niet met emissievrije zones

Gehoord de beraadslaging,

constaterende dat er tussen 2025 en 2030 in emissievrije zones worden ingevoerd;

overwegende dat dit zeer nadelige gevolgen heeft voor het bedrijfsleven, omdat:

· ondernemers steden niet meer in kunnen,

· het vervangen van bedrijfsvoertuigen (te) grote investeringen zal vergen van ondernemers,

· er te weinig oplaadpunten zijn waar ondernemers hun broodnodige wagenpark kunnen opladen,

constaterende dat er een aangenomen Kamermotie ligt die ondernemers de mogelijkheid geeft om een ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij door een zwaarwegende reden niet over kunnen stappen op emissieloos vervoer (1),

verzoekt het college de aangenomen Kamermotie uit te voeren en de raad te informeren hoe zij dit gaat doen,

en gaat over tot de orde van de dag.

De Mos

(1) https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2023Z13449&did=2023D31872