Den Haag heeft een lange traditie als het om brommers gaat. Wie kent niet de prachtige Puchs, Kreidlers, Solexjes en andere brommermerken? “Op mijn Puch een wijfie halen en daarna dansen in de Marathon” is een regel uit het beroemde lied O O Den Haag van Harry Jekkers, maar helaas lijkt dat voor vele gebruikers verleden tijd.

Voor auto’s bestaat er een zogenaamde “oldtimerregeling”. Auto’s die 40 jaar of ouder zijn vallen hieronder en genieten van een speciale regeling als het over wegenbelasting, verzekering en (gratis) toegang in de steden gaat.

“Het laatste punt is iets waar vele “oude brommer” gebruikers nu tegenaan lopen. Deze bromfietsen maken veelal gebruik van een zogenaamde tweetaktmotor en het huidige college vindt dit milieuvervuilend. Ervaring en navraag leert echter, dat de meeste van deze brommers op “schone brandstof” rijden en er dus milieutechnisch geen enkel argument is om ze in de stalling te laten staan, of ze alleen onder strenge voorwaarden te laten rijden. Deze brommers mogen rijden in de stad met een zogenaamde 40 dagen regeling. Er wordt € 25,00 betaald en dan mag er maximaal 40 dagdelen in de stad gereden worden. De dagen zelf zijn in tweeën gehakt: een deel van 00:00 tot 12:00 uur en het andere deel van 12:00 tot 24:00 uur. Een dagje weg van 10:00 tot 15:00 uur kost je dus al twee dagdelen”, aldus fractievoorzitter Richard de Mos en fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg (Hart voor Den Haag) in aanloop naar de oldtimer bromfiets meeting, zaterdag 25 juni op het Loosduinse Hoofdplein. De Hart voor Den Haag politici pleiten voor meer versoepeling voor dit prachtige Haagse erfgoed.

Deze brommers zouden wat Hart voor Den Haag betreft, net zoals de auto’s, een zgn. “oldtimerstatus” moeten krijgen, die de gebruiker het recht geeft om meer gebruik van de brommers te mogen maken. Dat kan schoon. De controle daarop kan vrij simpel via het kenteken gedaan worden, dit betekent dat alle schone brommers vanaf 1982 en ouder in deze oldtimer regeling zouden vallen.

Harry Tetro, zelf een enthousiast Puchrijder zou ontzettend blij zijn met zo’n versoepeling:  “Ook al krijgen we maar een vrijstelling van bijvoorbeeld 40 dagdelen per jaar gratis door Den Haag rijden, zouden we al heel erg blij zijn. Ik woon zelf in Rijswijk, maar wil ik naar het Westland voor een toertochtje, moet ik dus € 25,00 betalen om via Den Haag mijn bestemming te bereiken. Dit is toch raar?? Zoals vele bezitters van meer dan 40 jaar oude brommertjes, ben ik ook uiterst zuinig op mijn Puch. Het is geen dagelijks vervoermiddel, maar wordt alleen voor bijeenkomsten of een speciale toertocht gebruikt. Dus als ik één keer in het jaar naar Den Haag wil, kost mij dat € 25,00”.

Dat dit echt vreemd is en zeker heel anders kan beaamt De Mos; ook hij draagt het Haags erfgoed een warm hart toe:  “De Puch, Kreidler, Solex, Zündapp en welk ander merk dan ook, horen gewoon in en bij Den Haag. Geef deze brommers een oldtimerstatus en het hele probleem is opgelost. Ook voor inwoners van Den Haag is en blijft deze oldtimer iets heel speciaals en wordt echt niet als normaal vervoersmiddel gebruikt, dus schrap die € 25,00 regeling, geef ze de oldtimerstatus”.

Van Stuijvenberg vult aan “Ik zou best nog wel een keertje… ach wat leg ik toch te dromen”… Niet alle dromen zijn bedrog en laten we deze prachtige brommers een warm groen-geel hart toedragen en ze, ook al is het met een gratis 40 dagenkaart, lekker laten rijden”.

Fractievoorzitter Richard de Mos stelt over deze kwestie vragen aan het stadsbestuur.

Lees hier onze schriftelijke vragen