Ralf Sluijs: “Op dit moment is de leegstand in Den Haag maar liefst 7 procent, terwijl 4 procent gezond is!”

Op steeds meer plekken in de Haagse binnenstad en wijken staan winkelpanden leeg en de verwachting is dat die leegstand de komende maanden alleen maar verder zal toenemen. Het is zo’n verarming voor een winkelstraat, stelt Hart voor Den Haag die de leegstand met concrete oplossingen wil bestrijden. De grootste partij biedt het college vandaag het Initiatiefvoorstel ‘Leegstandsmakelaar. Winkelleegstand te lijf in crisistijd’ aan. 

Toen Arjan van Zanten van interieurwinkel Il Regalo 15 jaar geleden zijn zaak aan de Heulstraat opende, was het daar erg levendig. Nu staan vier van de acht winkelpanden in de zijstraat van het luxe Noordeinde leeg. De ondernemer ziet ook tot zijn grote verdriet dat er steeds minder bezoekers langskomen. “De loop is er helemaal uit. Mensen die over het Noordeinde lopen, zien al die lege panden en komen de straat niet meer in”, zegt de ondernemer in AD Haagsche Courant. Nu alle horeca is gesloten vanwege de coronacrisis is het helemaal dramatisch voor de ondernemers in deze winkelstraat. ”Mensen komen minder naar de stad. Als ze wel komen, is het heel belangrijk dat een winkelstraat er mooi uitziet. Met al die lege panden ziet het er niet uit.” De winkelleegstand speelt niet alleen in de Heulstraat, maar in andere winkelgebieden van Den Haag. Van Noordeinde tot Paul Krugerlaan en van Denneweg tot de Leyweg. Een rondje door de stad toont aan dat meerdere panden leegstaan en de straten hierdoor deels een verpauperde indruk geven. 

Dodelijk voor winkelgebieden

Raadslid Ralf Sluijs heeft het uitgezocht: “Op dit moment is de leegstand in Den Haag maar liefst 7 procent, terwijl 4 procent gezond is, vertelt hij. De verwachting is dat het de komende tijd richting de 20 à 30 procent gaat, en misschien zelfs richting 40 procent in sommige sectoren en dat zou dodelijk zijn voor de winkelgebieden”, stelt het raadslid. “Leegstand trekt meer leegstand aan en zorgt verloedering en criminaliteit. Het stadsbestuur moet dan ook, samen met de ondernemers, zo snel mogelijk in actie komen”. Sluijs biedt het stadsbestuur daarom vandaag een initiatiefvoorstel aan met concrete maatregelen om de leegstand aan te pakken. Zo pleit de grootste partij in de gemeenteraad onder meer voor een leegstandsmakelaar, zoals die in de gemeente Westland actief is. “Die zou samen met ondernemers en vastgoedeigenaren kunnen kijken of er andere winkels in die lege panden kunnen, of als dat niet mogelijk is woningen, waar veel behoefte aan is in Den Haag. We moeten daar gewoon eerlijk over zijn. De ‘gouden eeuw’ van de hoge omzet in winkelstraten is voorbij, we zitten al met te veel winkels in Den Haag en de trend is dat mensen steeds vaker online bestellen. Die online verkoop gaat ook doorzetten. Als je er een woongebied van maakt, is dat ook goed voor de ondernemers in die buurt”, zegt Sluijs.

Bewuste leegstand

Den Haag heeft volgens hem ook last van zogeheten “bewuste leegstand”: vastgoedeigenaren die panden niet verhuren omdat ze aan een leeg pand meer kunnen verdienen. “Wij willen dat dit wordt aangepakt. Je kan er boetes op zetten, zoals in Amsterdam. Die lopen daar op van 7.500 tot 20.000 euro.” Om bewuste leegstand op te sporen, zou er een meldpunt moeten komen waar dergelijke gevallen kunnen worden doorgeven, bijvoorbeeld aan de Haagse Pandbrigade. Ook stelt Sluijs voor om lege panden te gebruiken voor fietsparkeren, in combinatie met een kleine reparatieplek, een openbaar toilet en een pinautomaat. “Je lost er de leegstand mee op, je haalt er fietsen mee van de straat, bezoekers kunnen er een plasje doen en pinnen.” Ondernemer Van Zanten ziet de plannen van Hart voor Den Haag wel zitten. “Ik denk echt dat het helpt.” Haast is geboden waarschuwt hij. Het aantal bezoekers is namelijk al fors gedaald. “We zitten nu op 60 procent van wat het normaal was en dat heeft niet alleen te maken met corona.”
Het initiatiefvoorstel ‘Leegstandsmakelaar. Winkelleegstand te lijf in crisistijd’, wordt vandaag tijdens de begrotingsbehandeling aangeboden aan het stadsbestuur.