Janice Roopram: “Is de gemeente nu bezig met een opzichtig charmeoffensief na de blamage rondom de Energie Academie?

Een nieuw team moet werkloosheid zoveel mogelijk voorkomen: ‘Alle expertise zit onder één dak’, wordt vermeld in het *artikel van het AD. Al sinds de eerste lockdown is de gemeente Den Haag samen met haar partners bezig de schade van de coronacrisis te beperken en werkloosheid zoveel mogelijk te voorkomen. Om die hulp nog beter te stroomlijnen en efficiënter te maken, richt de regio Haaglanden een nieuw mobiliteitsteam op. ,,Werkgevers, werknemers en ondernemers kunnen daardoor voor hulp terecht op één plek.”

“Het is onbegrijpelijk hoe het Werkgeversservicepunt Den Haag te werk gaat, wat moeten we met deze marketingstunt?” vraagt Hart voor Den Haag/Groep de Mos-raadslid Janice Roopram zich af. 

“Goedkope windowdressing”

Roopram legt een direct verband met de Stichting Energie Academie. Zij geeft aan dat de gemeente het boetekleed moet aantrekken omdat er 1,3 miljoen euro aan subsidie, besteed aan de Energie Academie, is verdampt. “Het is gigantisch mis gegaan bij de Energie Academie en daarbij moet je de kern van het probleem oplossen, aanpakken! Een leerwerktraject in duigen, vele werkakkoorden die zijn afgesloten, werkgevers die aangeven geen kandidaten geleverd te krijgen van WSP, een kandidaat met één arm die volgens WSP opgeleid kan worden tot stucadoor. Ik kan wel zo even doorgaan,” zegt Roopram. “En verschijnt er ineens een ‘mooi’ artikel dat een mobiliteitsteam het allemaal wel sneller en efficiënter zal gaan doen om mensen aan baan te helpen gedurende de coronacrisis, omscholing en ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan helpen. Ik kan dit niet bevatten en categoriseer dit als opzichtige en goedkope windowdressing!”

Roopram geeft aan dat samenwerking waardoor er een snellere interne communicatie is en er beter geanticipeerd kan worden op situaties, een prima plan is. Maar ze vraagt zich af wat nu de toegevoegde waarde is van de inzet van een mobiliteitsteam. Waaruit zou moeten blijken dat het mobiliteitsteam sneller en efficiënter te werk gaat terwijl de concrete doelen, uitgedrukt in cijfers, niet zijn geformuleerd. Dus er wordt geld en tijd geïnvesteerd, niet wetende wat het gaat opleveren? “Wat doen de accountmanagers werkzaam bij WSP, de SPA’s en er is toch al een structurele samenwerking met uitzendbureaus? WSP verwijst toch al kandidaten door naar de uitzendbureaus? Dus de accountmanagers kunnen niet leveren, de huidige werkwijze van WSP loopt niet goed dus daarom dan maar een mobiliteitsteam? We zijn benieuwd wat dit promotieplan verbetert en wat het gaat kosten. En natuurlijk wat de beoogde resultaten zijn”, aldus Janice Roopram, die raadsvragen stelt over de ‘nieuwe’ inzet van WSP.

*https://www.ad.nl/werk/nieuw-team-moet-werkloosheid-zoveel-mogelijk-voorkomen-alle-expertise-zit-onder-een-dak~adc47529/

Lees hier onze schriftelijke vragen