Richard de Mos: “Waarom heeft stadsbestuur nooit gereageerd op aanbod voor 5700 vierkante meter aan grond voor winkels en tweeduizend nieuwe woningen?”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad wil een grondige aanpak van de Zevensprong. Op dit knooppunt komen de De La Reyweg, de Apeldoornselaan, de Loosduinseweg en -kade, de Paul Krugerlaan, de Beeklaan en de Regentesselaan samen. In het gebied zijn veel uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid, verkeer en een tekort aan woningen.
“Al jarenlang geldt het gebied De Zevensprong als zogeheten ‘focusgebied’. Drugs, malafide bedrijvigheid bij vastgoed en horeca, arbeidsuitbuiting en mensenhandel zijn er schering en inslag”, aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter die geen vooruitgang ziet in dit gebied.

“Tientallen criminele netwerken zijn volgens onderzoekers stevig verankerd in wijken, soms al decennialang. Zo ook rondom De Zevensprong. Hier moet eindelijk wat aan gebeuren.”
Juist vanwege de noodsituatie is het vreemd dat dit college niet reageert op voorstellen om deze wijk een nieuwe impuls te geven. Johan Maasbach Wereldzending wil al een tijd weg uit haar twee panden aan de Zevensprong in Den Haag en zoekt een nieuw onderkomen aan de rand van de stad. Aan de Zevensprong beschikt de stichting over 5700m2 aan eigen grond, waarop woningen kunnen worden gebouwd, indien de kerk over een nieuw onderkomen zou beschikken. Nadat de gemeente eerder niet thuis gaf bij de Prinses Julianakazerne, negeert het ook nu weer stelselmatig ideeën die deze probleemwijk uit het slob zouden kunnen halen.
Nu is het oog van de kerkelijke instelling gevallen op een reeds tijdelijk bebouwd stuk grond, dat in het gemeentelijk bezit is langs de doorgaande Ringweg (N211, Lozerlaan). Het plan gaat niet ten koste van groen en volgens David Maasbach staan ontwikkelaars te popelen om de Zevenspronglocatie te herontwikkelen met de bouw van bijna 2400 woningen, is er interesse van grote landelijke retailketens en kan er een grote ondergrondse parkeergarage komen. Een lagere parkeerdruk in dit deel van de stad is geen overbodige luxe, ondanks de parkeertarieven is er in dit deel van de stad vaak geen plek om te parkeren.

“Maasbach spreekt over de locatie waar nu tijdelijke woonbarakken staan voor arbeidsmigranten. Deze locatie had ik als wethouder Economie op het oog voor de realisatie van attracties van Plopsaland. Maar na mijn vertrek is het akelig stil rondom de komst van een waterpark en een indoorhal. Ik ben benieuwd naar de status van het neerdalen deze A-attractie naar dit zwakkere deel van de stad. Daarnaast ben ik benieuwd waarom Maasbach niets terugkrijgt aan reacties bij zijn verwoede pogingen om met bestuurders van deze stad in gesprek te komen. Ik vind het getuigen van onbehoorlijk bestuur als je niet reageert op serieuze spelers in de stad”, aldus De Mos.  

Hart voor Den Haag is enthousiast over de plannen: “Maar liefst 5700 vierkante meter aan grond voor winkels, tweeduizend nieuwe woningen betekent een enorme impuls voor dit gebied. Met de komst van een ondergrondse parkeergarage kunnen we tevens de parkeerproblemen oplossen. De woningnood in onze stad is enorm, dit alleen al is reden genoeg om op deze plek meer woningen te bouwen. Bijkomend voordeel is meer leefbaarheid, veiligheid en werkgelegenheid als deze plannen daadwerkelijk worden gerealiseerd. Wij willen dan ook dat het college hier ernst mee maakt en het gesprek aangaat met Maasbach. Want even afgezien waar de nieuwe locatie voor Maasbach, afhankelijk van Plopsa, moet komen, is de herontwikkeling van De Zevensprong cruciaal en de steun van Maasbach is hierbij evident”.

Lees hier onze schriftelijke vragen