Raadslid Bom baalt van snoeiharde bezuinigingen evenementensector

Vlak na het zomerreces buigt de gemeenteraad zich over het Evenementenbeleid 2024-2026. Vanuit het college is een voorstel naar de Raad gestuurd waarin staat dat de evenementen voortaan worden ingedeeld in drie categorieën: beeldbepalende evenementen (waarbij Parkpop nog genoemd wordt), Nationale vieringen en overige (grote en kleine) evenementen.

Zorgen

Raadslid Coen Bom maakt zich zorgen over het afkalvende aanbod: “In de afgelopen jaren is het budget voor evenementen fors kleiner geworden, ongeveer een miljoen euro. De gevolgen daarvan zullen vooral vanaf volgend jaar duidelijk worden, mede omdat de subsidiebedragen in de afgelopen jaren niet zijn geïndexeerd, terwijl door de inflatie alle kosten wel met minimaal 10-20% zijn toegenomen. Als er minder geld is, moeten we creatiever worden en meer met elkaar samenwerken,” aldus Bom die er namens Hart voor Den Haag bovenop zit om de evenementensector de helpende hand te bieden.

The Hague Festivals

Bom heeft daar wel ideeën over. Van 2007 tot 2014 werd naar een idee van toenmalig wethouder Frits Huffnagel ‘The Hague Festivals’ georganiseerd. “The Hague Festivals vormt een integraal onderdeel van het citymarketing programma zoals dit door de gemeenteraad is vastgesteld. The Hague Festivals brengt bestaande evenementen bij elkaar en stimuleert nieuwe initiatieven, waardoor deze onder de koepel van “The Hague Festivals” beter gepromoot kunnen worden. The Hague Festivals zijn dus opgezet als een marketinginstrument.”, zo communiceerde de gemeente destijds.”

Eén groot evenement

Bom: “Het idee van The Hague Festivals was aanvankelijk: zorg voor een concentratie van evenementen, zoals Parkpop, Festival Classique, het vuurwerkfestival en bijvoorbeeld de Shoppingnight in een tijdbestek van drie weken. Promoot dat als één groot evenement, zijnde The Hague Festivals. Op die manier kun je massaal krantenadvertenties inkopen, driehoeksborden plaatsen door de hele stad en tram- en bushaltes volhangen met één look en één doel: zoveel mogelijk bezoekers/toeristen naar de stad krijgen. De economische spin-off was fantastisch en zou dat weer kunnen zijn. Den Haag niet alleen als Stad van Vrede & Recht maar ook als Attractieve Stad.”

Samenwerking

Naast het idee van The Hague Festivals wil het raadslid aandacht vragen voor de gebrekkige onderlinge communicatie, zowel tussen organisatoren als tussen gemeentelijke instellingen: “Een voorbeeld. De gemeente heeft zijn mond vol van duurzaamheid, maar als er voldoende vaste stroompunten op het Voorhout moeten komen voor de kermis, de kerstmarkt of de foodfestivallen, dan valt dat weer onder een andere afdeling en zijn de organisatoren toch weer genoodzaakt dieselaggregaten te gebruiken. Dat kan allemaal beter. Bij het oorspronkelijke plan van The Hague Festivals had je te maken met een team Vergunningen, een team Content, een team Techniek, een team Sponsoring, een team Marketing en een Projectmanager voor het algehele overzicht. Het loont de moeite dit allemaal nog eens te heroverwegen.”

Bom zal in de commissie Ruimte van 23 augustus aandacht vragen voor dit idee.