De Mos wil ondertunneling deel A12 om stadsdelen met elkaar te verbinden: “Andere steden doen hét al!” 


Na overleg met de Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) pleit Hart voor Den Haag voorman Richard de Mos voor een duidelijke gebiedsvisie voor Leidschenveen-Ypenburg. “Een integrale gebiedsvisie voor Leidschenveen-Ypenburg ontbreekt en er wordt met hapsnap bouwbeleid geen invulling gegeven aan de behoeften die er in dit stadsdeel bestaan. Er zijn geen starterswoningen, geen uitstroommogelijkheden voor ouderen en er zijn onvoldoende sociale voorzieningen,” aldus De Mos die stelt dat Leidschenveen en Ypenburg door de A12 ook nog eens van elkaar worden gescheiden. 


De Mos pleit ervoor om Leidschenveen en Ypenburg met elkaar te verbinden door de A12 deels te ondertunnelen. “We kunnen hier een voorbeeld nemen aan de Gaasperdammertunnel. (1) Deze tunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland. Bovenop het tunneldak is een park aangelegd. Dit park verbindt de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar. Een ander voorbeeld is de Leidsche Rijntunnel van 1,6 km in de snelweg A2 bij Utrecht. (2) Tegen de tunnelwanden en op het dak zijn sportveldjes, parkjes en fietspaden aangelegd. Maar ook kantoren, theaters en winkels. Zoiets moet ook tussen Leidschenveen en Ypenburg gebeuren. Daar kunnen we ook nog woningbouw aan toevoegen. Er komt door de ondertunneling van de A12 echt ruimte in het stadsdeel om invulling te geven aan de woningnood die er heerst en daarbij zal de kwaliteit van wonen voor zowel bestaande als nieuwe bewoners er significant op vooruitgaat door het goeddeels verdwijnen van o.a. de geluidsoverlast,” aldus De Mos, die vindt dat het stadsbestuur hiervoor moet lobbyen bij het Rijk. Een andere bron om het plan te betalen zijn de miljoenen die Den Haag al van het Rijk heeft ontvangen om de stad groener, beter bereikbaar en leefbaarder te maken. Dit geldt komt uit een fonds om voor 2030 nieuwe woningen te bouwen. (3) 


De Hart voor Den Haag voorman wil in de integrale gebiedsvisie verder ruimte creëren voor groen, spreiding van het aantal woningen in sociale huurwoningen en woningen voor midden- en hogere inkomens. In de plinten van nieuwbouw moeten er sociale voorzieningen komen, bijvoorbeeld meer horeca. Over de door het college gepresenteerde wijkagenda is De Mos niet te spreken. “Bij deze agenda is geen geld gereserveerd, waardoor papier geduldig blijft en er ook geen investeringen worden gedaan in het winkelcentrum.” 


(1) https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht/a9/gaasperdammertunnel-a9
(2) Hart voor Den Haag wil een gebiedsvisie voor Leidschenveen-Ypenburg 
(3) https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/pers/miljoenen-voor-leefbaar-en-bereikbaar-den-haag.htm