“ZKD kan dé banenmotor voor armlastig Zuidwest worden!”
Woensdag wordt er in de Haagse gemeenteraad gedebatteerd over de toekomst van het bedrijventerrein ZKD. De Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Ralf Sluijs zien daarbij grote kansen voor het realiseren van duizenden banen.
“Er zitten nu bijna 500 bedrijven op het ZKD, die tezamen goed zijn voor 9.000 banen. Er liggen kansen om 300.000m2 bedrijfsruimte te realiseren om daarmee 50% meer banen te generen. Dat is een enorme economische impuls en dat zijn duizenden banen ” aldus De Mos en Sluijs, die stellen dat de gemeente dan wel zal moeten meewerken bij het verstrekken van vergunningen. Ook zal er een deel uit de vrijkomende Regiodeal miljoenen moeten komen die er zijn om armlastig Zuidwest uit het slop te trekken. “ZKD kan dé banenmotor voor werkzoekenden in het aangrenzende Zuidwest worden. Een gebiedspaspoort voor het ZKD zou ook ruimte moeten bieden aan opleidingscentra in het gebied.”
Organiseer inspiratiesessie met ZKD
Het bedrijventerrein speelt een essentiële rol in de maakindustrie van onze regio. Daarnaast volgen jaarlijks bijna 3000 studenten onderwijs op ZKD, wat een belangrijke bijdrage levert aan hun toekomstige carrières. “Maar het voorgestelde Gebiedskader voor ZKD is echter niet concreet genoeg voor de ondernemers op het terrein. Daarom stellen wij wethouder Bruines (D66) voor om in samenwerking met het ZKD een inspiratiesessie te organiseren, getiteld ‘De toekomst van bedrijventerrein ZKD’. Hierbij willen we ons richten op de toekomstige rol en ontwikkelingsmogelijkheden van ZKD, en handelingsperspectief bieden aan ondernemers en vastgoedeigenaren op het terrein. De gemeente Den Haag streeft naar extra bedrijfsruimte zegt Bruines afgelopen week. Actie dan!” aldus het Hart voor Den Haag duo. “Zorg dat de koppeling tussen ZKD en Den Haag Zuidwest succesvol wordt vormgegeven. Bekijk op welke wijze het ZKD een rol kan spelen bij de herontwikkeling van armlastig Den Haag Zuidwest.”
Energie Acedemie 2.0, maar dan goed!
Verder willen De Mos en Sluijs inzichtelijk hebben welke bedrijfsfuncties bijdragen aan een toekomstbestendig bedrijventerrein. “Wat is de visie van de gemeente op het mengen van verschillende functies? Welke functies naast de bedrijfsfuncties zijn van toegevoegde waarde voor het bedrijventerrein? Wat is de toekomstige rol van het ZKD in de circulaire economie? En welke mogelijkheden zijn er voor een campusontwikkeling op het terrein in relatie tot een Ambachtscentrum en ROC Mondriaan, een soort Energie Academie 2.0 die dan wél werkt, omdat het door de bedrijven op het ZKD gedragen wordt.”
Blijven investeren in veiligheid en handhaving
Voor Hart voor Den Haag is het essentieel dat het investerings- en ondernemersklimaat aantrekkelijker wordt, onder andere door te zorgen dat de basis van het bedrijventerrein op orde is en blijft.
“Dankzij onze inzet zijn er stapjes gezet in de aanpakken van talloze weesauto’s, maar er moet nog verder geïnvesteerd worden in veiligheid en handhaving. Om criminele activiteiten tegen te gaan, pleiten de raadsleden voor het in kaart brengen van alle bedrijven op het terrein, inclusief huisnummers, om spook- en malafide bedrijven te voorkomen. Ze stellen ook voor om de in de raad aangenomen motie om vergunningen verplicht te maken voor automotive gerelateerde bedrijven uit te gaan voeren. Dit om het aantal malafide praktijken te verminderen. We willen ook een BiBob toets bij de herontwikkeling van vastgoed om ondermijning op het terrein zoveel als mogelijk te voorkomen. Tenslotte willen we af van de allesvernietigende zero-emissiezone,” besluiten De Mos en Sluijs.