Met de renovatie van het Binnenhof in zicht pleit Hart voor Den Haag / Groep de Mos ervoor om een deel van de voormalige Hofgracht in ere te herstellen. 

“Nog steeds heeft het stadsbestuur geen financiële compensatie geregeld voor de op handen zijnde jarenlange renovatie van het Binnenhof. Het hele Binnenhof-complex is bij de renovatie gedurende leeg 5,5 jaar leeg en de gehele operatie kost sowieso een half miljard euro. De stad plukt de wel zeer wrange vruchten van dit project van de Rijksoverheid. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat de stad door de renovatie 208 miljoen (!) euro aan inkomsten misloopt”, aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die wijst op het jaarlijkse verlies van zo’n 38 miljoen euro, waarvan 33,5 miljoen euro direct en 4,3 miljoen euro indirect. “Bij direct effect wordt gekeken naar de impact op het aantal overnachtingen, bezoeken aan de horeca, musea en winkels. Bij indirect gaat het om een negatief effect op de leveranciers van al deze sectoren. De horeca en de winkels zijn de grootste verliezers van sluiting van het Binnenhof. Het wordt hoogtijd dat het Rijk de poetlap trekt om de stad te compenseren; het in ere herstellen van de Hofgracht kan daarbij een eerste stap zijn.”

Met de doorbraak en de aanleg van de Hofweg in 1912 kreeg de stad een verkeersverbinding, maar verdween de gracht rondom het Binnenhof. Nu is het gebied een voornamelijk versteende restruimte. Nu de renovatie van het Binnenhofcomplex aanstaande is, komt er een mooie gelegenheid om het herstel van een deel van de voormalige Hofgracht mogelijk te maken. Een exact herstel hoort niet tot de mogelijkheden, daarvoor is de stedenbouwkundige situatie in de loop van de jaren teveel gewijzigd. Hart voor Den Haag wil met het zoveel mogelijk herstellen van het de voormalige Hofgracht de bijzondere positie van het Binnenhofcomplex accentueren en meer allure geven. Daarnaast krijgt de nu versteende openbare ruimte een enorme impuls, waarmee de verblijfskwaliteit wordt versterkt. 

“Anders dan in de oude situatie stelt Hart voor Den Haag van de entree naar het Binnenhof een bredere gracht voor. Zo wordt het beter zichtbaar en wordt de nieuwe brug een bijzonder moment, waarbij het standbeeld van Koning Willem II een markante positie krijgt. De gemetselde kade aan de Hofweg krijgt dezelfde uitstraling als de bestaande kade langs de Hofvijver. 

Waterplein 

De Hofplaats zal het einde vormen van de te herstellen Hofgracht. 

“Aan de kopse kant moet een lange rij spuiters zorgen de voor de stroming van het water. Hier moet ruimte zijn voor recreatief gebruik. Onder andere door staptreden in het midden van het waterplein toe te voegen en de Artikel 1 bank aan te bieden als zitruimte”, aldus De Mos, die een haalbaarheidsstudie over het deels in ere herstellen van de Hofgracht in handen heeft gekregen. “Klaarblijkelijk durven carrièretijgers van landelijke politieke partijen niet een robbertje te vechten met het Rijk om gewoon het beste voor de stad te regelen, maar verdwijnen mooie initiatieven in een la om niet meer aangeroerd te worden. Het wordt de hoogste tijd dat er duidelijkheid komt over hoe de stad gecompenseerd gaat worden. Weg met al die faalhazerij!”   

Ondergrondse fietsenstalling 

Hart voor Den Haag ziet in het plan voor de Hofgracht ook een uitgelezen kans om de wildgroei van fietsen in het gebied aan te pakken. Onder het waterplein kan de ruimte gebruikt worden als ondergrondse fietsenstalling. 

De Mos: “Hierdoor kan de stalling op het Buitenhof worden opgeheven en wordt de daarmee de openbare ruimte aldaar ook een stuk fraaier.”

Verdere compensatie van het Rijk 

De miljoenen die bij het upgraden van de buitenruimte rondom ons parlement gepaard gaan, moeten worden ingebracht door het Rijk en onderdeel uitmaken van totale renovatie van het Binnenhof. 

“Het kan niet zo zijn dat de stad miljoenen euro’s schade lijdt, zonder dat het daar iets voor terugkrijgt”, aldus De Mos, die ook wil weten hoe het met de uitvoering van zijn oude plannen als wethouder zit. “We hadden de Efteling bereid gevonden om samen met de de Haagse Partners in Toerisme (PIT) te komen tot een attractie op de Hofvijver. A la de zingende waterlelie en passend bij het koninklijke karakter van de stad, zou een elf het verhaal over 800 jaar Binnenhof vertellen. Een publiekstrekker kan de binnenstad met de onlangs geopende Mall of The Netherlands prima gebruiken. Het zou zonde zijn het De Mos-bashen door sommige wethouders belangrijker wordt gevonden, dan het realiseren van goede plannen voor de stad. Om het bezoekerspeil op gang te houden moet het Rijk ook bijdragen in het realiseren van een Museumkwartier met internationale allure. Dat kan door Escher te huisvesten in de voormalige Amerikaanse ambassade en van het vrijkomende Paleisje op het Lange Voorhout een Oranje- en / of Delfsblauwmuseum te maken.”

Lees hier onze schriftelijke vragen