Raadslid Arjen Dubbelaar en Fractievertegenwoordiger Damiën Zeller: “De oplossing ligt niet in standaardbeleid vanaf het Spui, maar in maatwerk per wijk.”
Tijdens een recente bewonersenquête en gesprekken in de wijk De Singels (Ypenburg) is duidelijk geworden dat de parkeerdruk daar flink is toegenomen. Bewoners geven aan dagelijks te worstelen met volle straten, foutparkeerders en een tekort aan beschikbare plekken. Hart voor Den Haag vraagt het college om in te grijpen en samen met de wijk te zoeken naar een praktische en eerlijke oplossing.
Carports, grasvelden en gebrek aan overzicht
De wijk De Singels is modern opgezet en veel woningen beschikken over een carport of eigen parkeerplaats. In theorie zou dat de parkeerdruk moeten verlichten, maar in de praktijk blijkt het beeld complexer. “We hebben op dit moment geen goed overzicht van hoeveel parkeervoorzieningen er zijn en of die daadwerkelijk gebruikt worden,” stelt Damiën Zeller. “Misschien zijn ze niet goed bruikbaar of passen ze niet bij het dagelijks gebruik van bewoners. Dat moeten we eerst inventariseren voordat we kunnen verbeteren.”
Daarnaast zijn er klachten over foutparkeerders, vooral auto’s die op het gras worden gezet. Volgens Hart voor Den Haag is stevige handhaving nodig én moet onderzocht worden of er in de wijk mogelijkheden zijn om extra parkeerruimte toe te voegen, mits dat ruimtelijk en sociaal haalbaar is. “We willen dat bewoners zich gehoord voelen en dat er naar hun ideeën wordt geluisterd,” aldus Zeller.
Breder probleem in Vinex-wijken vraagt om Haagse actie
Raadslid Arjen Dubbelaar ziet De Singels als een voorbeeld van een bredere uitdaging in Den Haag. “In veel Vinex-wijken lopen we tegen dit soort knelpunten aan: weinig speelruimte in de openbare ruimte, veel jonge gezinnen en een hoog autobezit. Daar moet je als gemeente slim en wijkgericht mee omgaan. Anders breng je de leefbaarheid in gevaar.”
Hart voor Den Haag heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend bij het college. De partij wil dat er een helder beeld komt van het huidige gebruik van parkeervoorzieningen, dat er gekeken wordt naar aanvullende ruimte en dat bewoners structureel worden betrokken bij het parkeerbeleid. “Als je pas in actie komt als het escaleert, ben je te laat,” besluit Zeller. “Wij pleiten voor preventief en oplossingsgericht beleid, zodat mensen in hun eigen wijk gewoon kunnen doen wat normaal zou moeten zijn: parkeren zonder gedoe.”