Raadslid William de Blok: ‘Het is toch, tocht en nog eens tocht!’
Tientallen bewoners, van het zogeheten Complex 225 van Haag Wonen dat 267 woningen telt rondom het Hannemanplantsoen, trekken al jaren aan de bel over achterstallig onderhoud. “Het is toch, tocht en nog eens tocht”, vat William de Blok van Hart voor Den Haag / Groep de Mos de meest hardnekkige klachten samen. Moedeloos worden bewoners van het wooncomplex 225 over de gang van zaken. Zeker veertig bewoners hebben last van kou door de slecht geïsoleerde kiepramen, het ontbreken van drempels en de slechte afwerking van de buitengevel met Trespa-platen. Daar zijn wel nieuwe platen gekomen, maar de oude isolatie zit er nog in. De platen zijn ventilerend opgehangen waardoor koude lucht tegen de binnenwand kan komen. Sommige bewoners hebben kieren in de wand waardoor het tocht.
Ook zorgt het ventilatiesysteem voor ongemak. Dit maakt soms herrie en kan niet worden uitgezet waardoor constante warme lucht uit de huizen wordt gezogen. Dit zorgt ook voor schimmel en vocht in sommige woningen. Voedsel bederft hierdoor heel snel. Door het vocht komen er zelfs maden in pakken rijst. Ook klagen bewoners omdat ze elk jaar energiekosten moeten bijbetalen. Naast klachten over de woningen is ook het lekkende dak van de parkeergarage de bewoners een doorn in het oog. Met een tijdelijke goot wordt water afgevoerd met calciumchloride dat vanuit het beton lekt. Raadslid De Blok over de situatie: “Zelfs na renovatie hebben bewoners het gevoel dat de situatie achteruit is gegaan. Er is veel broddelwerk verricht”. De Blok stelt opnieuw schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. In de eerdere beantwoording werd gesteld dat Haag Wonen bij bewoners langs zou gaan. Na een recent werkbezoek bleek dit niet het geval. “De toezeggingen van Haag Wonen om de situatie van de woningen rondom het Hannemanplantsoen te verbeteren zijn niet nagekomen. Daarom trek ik nogmaals aan de bel”, aldus De Blok.
Lees hier onze schriftelijke vragen