De Mos wil doorgeslagen betutteling terugdraaien
De gemeente Den Haag besloot via de algemene plaatselijke verordening (APV) tot een verbod op wat zij noemen ‘fossiele reclames’ in de openbare ruimte. Hieronder scharen zij: “producten en diensten fossiele brandstoffen, vliegvakanties, vliegtickets, grijze stroomcontracten, gascontracten, cruisereizen of auto’s met een fossiele of hybride brandstofmotor.”
De ingangsdatum van dit betuttelregime was 1 januari jongstleden.
“De reisbranche heeft hiertegen bezwaar gemaakt en geeft aan dat dit een ongeoorloofde beperking van meningsuiting is. Het gaat om producten en diensten die niet verboden zijn en waar een groot deel van de Nederlanders gebruik van maakt. Ook heeft branchevereniging ANVR al aangekondigd een kort geding aan te spannen tegen de gemeente en reisorganisatie TUI sluit zich daarbij aan,” aldus Hart voor Den Haag partijleider Richard de Mos, die het vreselijk vindt dat legale diensten en producten, zoals vliegreizen, worden gecriminaliseerd en in feite op een zwarte lijst worden gezet. Om de reisbranche een hart onder de riem te steken startte Hart voor Den Haag, onder de noemer Naar Kos met De Mos een petitie tegen het reclameverbod op vliegreizen. Onder de honderden ondertekenaars werd een vliegreis verloot. Jolanda van den Engel was de gelukkige.
Rechtszaak TUI
CEO TUI Nederland en België, Arjan Kers, heeft ook al herhaaldelijk zijn ongenoegen geuit in de media. TUI heeft besloten ook een rechtszaak aan te spannen tegen gemeente Den Haag om dit lokale besluit aan te vechten. Om dit kracht bij te zetten, delen ze een plaagstoot uit door te adverteren voor vakanties in de openbare ruimte (zie filmpje). Maar wel volgens een bekend Haags gebruik van het weglakken van tekst. Zij stellen ook de reis naar Kos ter beschikking die Richard de Mos heeft verloot onder de ondertekenaars van de petitie. Deze prijs is inmiddels uitgereikt in het TUI Reisbureau aan de Dagelijkse Groenmarkt in Den Haag.
Tenslotte wil De Mos dat het verbod in de prullenmand gaat. „Het is natuurlijk waanzin dat de politiek bepaalt welke reclames wel of niet kunnen. Als wij volgend jaar de verkiezingen winnen, draaien we deze doorgeslagen betutteling subiet terug!”