Ralf Sluijs: “De cappuccino’s en pilsjes vliegen nog net niet door de steeg heen”
De horecaondernemers in de Halstraat, het steegje achter de voormalige Bonneterie, zijn het spuugzat; fietsers die het smalle straatje al druk bellend als fietsroute gebruiken. ‘Als je er iets van zegt krijg je een grote mond terug.’ Hart voor Den Haag springt in de bres en wil een einde aan het sluipverkeer.“
Aan het begin van het straatje staat een bord waarop staat dat fietsen toegestaan is van 18:00 tot 11:30. Dat is voor ons de drukste tijd en soms staat de steeg helemaal vol met mensen die gezelligheid zoeken en er niet op zitten te wachten om van de sokken gereden te worden”, zeggen Maurice en Johnny van Café Duijnstee die ook wijzen op de vele (zwerf)fietsen in en voor de steeg. “Soms kun je de straat niet eens in door alle fietsen die er liggen en staan.” De ergernis wordt gedeeld door Paula en Marco, de eigenaren van lunchroom Broer & Zus. “Dit is gewoon geen fietspad. Als het terras er staat, de bediening er loopt en mensen zitten lekker te lunchen is het natuurlijk totaal onzinnig dat fietsers je links en rechts om de oren vliegen. En als je er dan wat van zegt, kun je een grote mond terugkrijgen”, zeggen Paula en Marco.
Afsluiten
Hart voor Den Haag is het helemaal met de ondernemers eens en trekt bij het stadsbestuur aan de (fiets)bel. “Het is bezopen! De cappuccino’s en pilsjes vliegen hier nog net niet door de steeg heen”, zegt raadslid Ralf Sluijs die wil dat het straatje afgesloten wordt voor fietsend verkeer. “Het is een beregezellig horecastraatje waar fietsers echt niks te zoeken hebben. De ruimte is er niet en levert over en weer allerlei irritaties op. Op het Plein fietsen ze toch ook niet tussen de tafels door?”, zegt Sluijs die aangeeft dat mensen met hun tweewieler gewoon via de Gravenstraat kunnen fietsen.
Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen. Lees hier onze schriftelijke vragen.
(Foto: (Vlnr. Paula, Marco van Broer & Zus, Johnny en Maurice van café Duijnstee met raadslid Ralf Sluijs tweede van rechts.)