Hart voor Den Haag waarschuwt voor verkeerschaos rond afsluiting Ver-Huëllweg

Raadslid Jelle Meinesz: “Weer hetzelfde patroon als bij de Daal en Bergselaan”
Hart voor Den Haag maakt zich grote zorgen over de voorgenomen afsluiting van de Ver-Huëllweg voor autoverkeer. Volgens raadslid Jelle Meinesz dreigt opnieuw een situatie te ontstaan waarbij bereikbaarheid van Haagse wijken ondergeschikt wordt gemaakt aan ideologisch verkeersbeleid.
Uit stukken van bewoners en de wijkvereniging Van Stolkpark blijkt dat bewoners zich niet serieus genomen voelen en dat alternatieven nauwelijks zijn meegenomen in de besluitvorming.
De gemeente wil het noordelijk deel van de Ver-Huëllweg afsluiten voor autoverkeer en vervangen door een fietspad en extra groen. De werkzaamheden starten volgens de bewonersbrief al in mei 2026 en duren tot eind 2026.
Meinesz: “We zien exact hetzelfde patroon: bewoners dragen alternatieven aan, maar het huidige college drukt haar plannen toch door. Eerst wordt gezegd dat het om verkeersbeleid gaat, vervolgens om groenbeleid, maar ondertussen wordt de bereikbaarheid van complete wijken verslechterd.”
Hart voor Den Haag wijst er bovendien op dat de wijkvereniging zelf een alternatief voorgesteld heeft, waarbij de Ver-Huëllweg behouden blijft als versmalde eenrichtingsweg voor auto’s en fietsers. Volgens bewoners levert dit vrijwel dezelfde hoeveelheid groen op, maar zonder de grote verkeerskundige nadelen.
Hart voor Den Haag wil dat het college de werkzaamheden uitstelt, alsnog serieus kijkt naar het alternatief van de wijkvereniging en eerst de verkeerssituatie rond andere grote projecten stabiliseert.
Jelle Meinesz stelt schriftelijke vragen over deze kwestie.