Jelle Meinesz:“De wijk is helemaal klaar met deze D66-luchtfietserij” 

De Zevensprong, het Hobbemaplein en de kruising van de Hoefkade en de Wouwermanstraat: Den Haag gaat drie grote bekende verkeersknelpunten in Transvaal en de Schilderswijk aanpakken. Grote delen van de wijk worden autoluw. Wegen die diagonaal op kruispunten uitkomen, worden daarvoor soms uiteindelijk afgesloten voor autoverkeer en meer ingericht voor fietsers en voetgangers. Daarbij ligt het voor de hand dat de Regentesselaan éénrichtingsverkeer wordt, zodat autoverkeer niet meer de zevensprong op kan. 

Intussen blijven de berichten bij Hart voor Den Haag/Groep de Mos binnenkomen van Schilderswijkers, die de bui al voelen hangen: een nog meer onbereikbare wijk dan nu al het geval is. Raadslid Jelle Meinesz wil dat er geen ingrepen plaatsvinden zonder dat de bewoners worden gehoord. Meinesz: “Na het debacle met de pollers is dit nu het volgende euvel. Van Asten maakt er kennelijk een sport van om bewoners onaangenaam te verrassen. Dat moet maar eens afgelopen zijn. Deze persoonlijke PR-show is een klap in het gezicht van de bewoners. De Schilderswijk is inmiddels helemaal klaar met deze luchtfietserij van de D66-wethouder. Dit zijn irreële plannen, want mensen gaan echt hun auto niet wegdoen. En natuurlijk willen wij ook de stad veiliger, maar de Schilderswijk heeft een van de hoogste autodichtheden van Nederland. Hier kun je niet zomaar gaan hakken in de verkeersaders, want dat brengt enorme schade toe”. 

Parkeeropbrengsten & sluipverkeer 

De Schilderswijk heeft enorme parkeervensters en het stadsbestuur presenteert alleen maar goedkope oplossingen, zo stelt Hart voor Den Haag. “Wat gaat er straks gebeuren in de zijstraten? Daar komt meer sluipverkeer. Wat wordt de oplossing an wethouder Van Asten hiervoor? De Schilderswijk moest als eerste grof betalen om te parkeren. Waarom dan dat geld niet inzetten voor bijvoorbeeld een duurdere optie om verkeer te ontvlechten, bijvoorbeeld een tunnel? Dan krijg je ook minder sluipverkeer en een betere doorstroming”. 

Meinesz stelt raadsvragen aan het stadsbestuur en wil hierover in debat in het nieuwe jaar. Hij wil dat alle voorgestelde plannen per maatregel aan de bewoners worden voorgelegd. Meinesz: “Het gaat om wat de Schilderswijk wil. Zij weten zelf wat goed voor hen is. De tijden dat het stadhuis over de rug van de mensen beslist wat goed is, moet definitief voorbij zijn. Deze D66-visie op een wijk die totaal niet D66 gezind is, getuige de 7e en 8e plek bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in respectievelijk de Schilderswijk en Transvaal spreken voor zich. De wethouder mag hier niet blind voor zijn en moet stoppen met het overal doordrukken van zijn fietsagenda en in plaats daarvan óók aan het belang van de automobilist denken, naast dat van fietser en voetganger”.  

Lees hier onze schriftelijke vragen