Raadslid Guernaoui: “Waarom kan de RET in Rotterdam wel een CAO afsluiten en de HTM in Den Haag niet?”

Hart voor Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd om duidelijkheid te krijgen over de mislukking van de CAO-onderhandelingen bij de HTM. Door deze mislukking wordt er donderdag aanstaande gestaakt in Den Haag en omgeving waardoor iedereen daar veel last van gaat krijgen. Den Haag is door alle opbrekingen al één grote file en dat zal donderdag alleen maar erger worden. 

Raadslid Guernaoui is verbaasd over de mislukking. ‘Waarom is het in Rotterdam bij de RET wel gelukt om een CAO af te sluiten en in Den Haag bij de HTM niet? Beide maatschappijen hebben namelijk een zelfde opdrachtgever, namelijk de MRDH. Daardoor wordt er donderdag in Rotterdam niet gedemonstreerd maar in Den Haag wel’. 

Guernaoui heeft daarom donderdag aanstaande een debat aangevraagd met de verantwoordelijke wethouders Van Asten (D66) en Mulder (VVD). Hij zal dan de onderstaande vragen stellen:

De huidige CAO van de HTM loopt tot 1 september 2021. Al meer dan een half jaar is het bestuur van de HTM in onderhandeling met de vakbonden. Deze onderhandelingen zijn mislukt waardoor er donderdag 2 juni een OV-staking is in Den Haag e.o. Het is de HTM niet gelukt om met de vakbonden afspraken te maken over het behoud van koopkracht, een fatsoenlijke loonontwikkeling en het verlagen van de werkdruk. Het is de Rotterdamse vervoerder (RET) wel gelukt om een CAO af te sluiten, waardoor er in Rotterdam e.o. geen stakingen gaan plaatsvinden. Om te voorkomen dat er nog meer OV-stakingen in Den Haag e.o. gaan plaatsvinden heeft Hart voor Den Haag een rondvraag aangevraagd om de wethouders in de gelegenheid te stellen om de problemen tussen HTM en de vakbonden op te lossen en nieuwe stakingen te voorkomen. Daarom de volgende vragen:

1) Welke kaders hebben de wethouders aan de HTM meegegeven over de CAO onderhandelingen en hebben deze kaders bijgedragen aan de realisatie van een nieuwe CAO? Wisten de wethouders dat de HTM afspraken heeft gemaakt over koopkrachtbehoud? 

2) Zijn de voorstellen die HTM heeft gedaan aan de vakbonden met de verantwoordelijke wethouders besproken en vinden er over de CAO-onderhandelingen afstemming plaats tussen de HTM en de wethouders? Wat hebben de wethouders gedaan om de staking te voorkomen?

3) Zijn de wethouders bekend met de CAO die de RET onlangs heeft afgesloten? Waarom kan de RET wel een CAO afsluiten en de HTM niet? Heeft de RET andere (financiële) afspraken met de MRDH, het Rijk en/of de gemeente Rotterdam dan de HTM? Zo ja, waarom zijn deze belemmerend?

3) Vinden de wethouders dat het bestuur van de HTM in staat moet zijn om dezelfde CAO-afspraken te maken als de RET? Zo ja, waarom is dat niet gelukt? Zo nee, waarom niet en wat gaan de wethouders daaraan doen?

4) Indien er (financiële) verschillen bestaan tussen RET en HTM dan wil Hart voor Den Haag graag weten wat de wethouders hebben gedaan om deze op te lossen? Kan het college het bestuur van HTM meer (financiële) ruimte geven via de MRDH of via het Rijk of via de gemeente? Zo nee, wat gaat het college dan doen om de HTM te helpen?

Omdat er geen nieuwe CAO is gaan de medewerkers van de HTM staken en staat het OV donderdag stil en daardoor de auto’s vast in Den Haag e.o. 

5) Wat kost een dag staken bij de HTM de HTM en/of de gemeente Den Haag?

6) Hoe zorgt het college ervoor dat de (financiële) problemen bij de HTM niet ten koste gaan van de dienstverlening van HTM?

7) Klopt het dat de kaartjesautomaten in de trams al weken niet worden gerepareerd waardoor er geen kaartjes kunnen worden verkocht en ook geen boetes kunnen worden uitgedeeld tegen zwartrijders?