Raadslid Jelle Meinesz en fractievertegenwoordiger Damiën Zeller: “De leefbaarheid van Den Haag staat op het spel!”

In een recent interview met wethouder Robert Barker in het AD uitte hij zijn trots over de plannen om Den Haag ‘groener’ te maken, onder andere door het versmallen van verkeerswegen zoals de Melis Stokelaan en de Hengelolaan. Hoewel Hart voor Den Haag vergroening in de stad ondersteunt, plaatst de partij grote vraagtekens bij deze aanpak. De partij waarschuwt dat deze plannen de verkeersveiligheid en bereikbaarheid ernstig kunnen schaden, zeker met de verwachte groei van 80.000 inwoners tegen 2040.

“Het is mooi dat er aandacht is voor natuur en groen, maar we moeten onder het mom van groenaanleg wordt de stad onbereikbaar gemaakt. Kijk naar wat er bij het afsluiten van de Kaapstraat is gebeurd. Het verkeer in Transvaal staat muurvast en het beloofde groen is achterwege gebleven. We kunnen niet zomaar rijstroken inruilen voor rommelgroen, zonder na te denken over de gevolgen voor het verkeer en de veiligheid in de stad,” zegt raadslid Jelle Meinesz. “Wat wij zien, is dat deze versmallingen leiden tot: opstoppingen, slechte bereikbaarheid voor hulpdiensten en verkeerschaos, vooral in drukke wijken zoals in Den Haag Zuidwest, Schilderswijk en Transvaal. Dit kan zo niet doorgaan.”

Meer verkeerschaos en slechtere doorstroming

Fractievertegenwoordiger Damiën Zeller sluit zich hierbij aan: “De stad moet leefbaar blijven voor iedereen, en dat betekent ook dat mensen vlot en veilig door hun eigen stad moeten kunnen reizen. Wat wij nu zien, is dat door het versmallen van belangrijke verkeersaders zoals de Melis Stokelaan de verkeersdruk alleen maar toeneemt. Het resultaat? Meer opstoppingen, meer irritaties en uiteindelijk meer verkeersongevallen.”

Hart voor Den Haag maakt zich zorgen over de aanpak van het college en pleit voor een beter evenwicht tussen échte vergroening en bereikbaarheid. “Het college is te gefocust op snippergroen zonder de verkeersveiligheid serieus mee te nemen,” zegt Zeller. “Bovendien ontbreken de bijbehorende financiën voor groenonderhoud bij elk zogenaamd groen plan, waardoor het onkruid welig tiert. Den Haag wordt steeds voller, en de wegen moeten hierop worden aangepast, niet worden ingeperkt.”

Ondernemers de dupe

De gevolgen van deze plannen treffen niet alleen bewoners, maar ook ondernemers in de stad. “Een goed voorbeeld is Restaurant PEX, tennispark Berg en Dal en de Wildhoef. Met de plannen van de gemeente om bij de weg tussen Wapendal en de Bosjes van Pex het asfalt te vervangen door groen, zal een belangrijke toegangsweg verdwijnen. Dit heeft direct invloed op de bereikbaarheid van de ondernemers en sportvoorzieningen in dit gebied,” zegt Meinesz. “Zijn deze ondernemers überhaupt betrokken bij de plannen van de gemeente, of worden hun zorgen compleet genegeerd?”

De gevolgen voor de bewoners

Meinesz wijst erop dat de bewoners de gevolgen van deze plannen direct voelen: “Zij zijn degene die langer in de file staan en moeilijker door de stad kunnen navigeren. Wij horen klachten van ondernemers en bewoners die vrezen voor de bereikbaarheid van hun wijken. Wij vragen ons af of de gemeente deze signalen wel serieus neemt. Neem bijvoorbeeld de Michiel Vrijenhoeklaan en de Laan van Meerdervoort, door al deze plannen zal het op deze belangrijke wegen nog drukker worden. Wij snappen echt niet hoe het straks gesteld zal zijn met de verkeersveiligheid.”

Hart voor Den Haag roept de gemeente op om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid hoger op de prioriteitenlijst te zetten en heroverweegt of verdere versmallingen van verkeerswegen wel de juiste oplossing zijn. “Wij zijn voor een groener Den Haag, maar niet ten koste van de mobiliteit van onze inwoners,” zegt Meinesz.

Bij de begrotingsbehandeling zal Hart voor Den Haag haar zorgen over het onbereikbaar worden van de stad inbrengen.