Ralf Sluijs: “Na vijf weken hebben velen nog niet eens antwoord, laat staan geld”

De gemeentelijke afhandeling van aanvragen voor tijdelijke inkomensoverbrugging voor zelfstandig ondernemers (Tozo) is nog altijd ondermaats. Dat zegt de grootste partij in de Haagse gemeenteraad, Hart voor Den Haag/Groep de Mos. Veel zzp’ers hebben na vijf weken wachten nog niet eens antwoord gekregen op hun aanvraag, laat staan geld ontvangen. ‘Ondernemers zijn de wanhoop nabij’. 

Al vanaf het begin van de coronacrisis trekt Hart voor Den Haag bij het stadsbestuur aan de bel en iedere keer wordt er beterschap beloofd. “Vooralsnog is het amateurisme ten top. Eerst laat de gemeente mensen willens en wetens liegen bij het invullen van hun aanvraagformulier omdat ze anders niet verder kunnen in het formulier, dan loopt de site continu vast en nu blijken aanvragen na vijf weken nog steeds op de plank te liggen”, zegt raadslid Ralf Sluijs. 

 Automatisch bandje

Aanleiding is onder andere het verhaal van een zzp’er in communicatie (naam bij fractie bekend), die de partij benaderde. “Ik heb 27 maart om 5:30 ‘s ochtends mijn Tozo aangevraagd via de website van de gemeente. Ik heb alle documenten digitaal aangeleverd. Bijna 5 weken heb ik niks gehoord van de gemeente over de status van mijn aanvraag”, zegt de aanvrager. Afgelopen week heeft ze zelf gebeld naar het telefoonnummer wat staat aangegeven op de gemeentepagina. Hier kreeg ze via een automatisch bandje te horen dat de uitkering 26 april overgemaakt wordt. “Helaas is dit niet het geval en heb ik tot op heden niks ontvangen”, aldus de zelfstandige. Uiteindelijk is ze wel gebeld door de gemeente. “Zij vertelde mij dat er een document ontbrak, wat ik wel aangeleverd had. Op de vraag hoe lang ze denkt dat het dan duurt om verwerkt te worden en wanneer er een uitbetaling in zicht is kon zij geen antwoord op geven. Ondertussen zijn we de derde maand ingegaan zonder geld en lopen mijn rekeningen gewoon door. Bespottelijk hoe de gemeente Den Haag met haar hardwerkende ondernemers/inwoners om gaat”, besluit de ondernemer. Ook horecaondernemer Patrick van Aller beklaagt zich op Facebook. “Het is een groot schandaal hoe jullie met deze situatie omgaan. Geen beetje emotie of begrip, niks nada noppes”, schrijft Van Aller over zijn contact met de gemeente. 

 Maat vol

Voor Hart voor Den Haag is de maat vol. “Het verhaal van deze mevrouw en van Van Aller zijn exemplarisch voor hoe beroerd de afhandeling is en de verhalen staan ook niet op zichzelf. Onze mailbox loopt over en mijn telefoon staat roodgloeiend van zelfstandigen die de wanhoop nabij zijn en het vertrouwen in de gemeente helemaal kwijt zijn”, aldus Sluijs. “Er zijn ondernemers die hun spaarrekeningen plunderen om het personeel te kunnen betalen en zichzelf het brood uit de mond sparen om het allemaal te kunnen redden. Dan moet je je als gemeente toch kapot schamen dat mensen na weken wachten nog niet eens een antwoord hebben, laat staan geld?”, zegt het raadslid.

 Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.

Lees hier onze schriftelijke vragen