Raadslid Ismet Bingöl: “Parkeergarages zijn voor veel bewoners onbetaalbaar, college moet in actie komen.”

In de Schilderswijk en Transvaal heerst een enorme parkeerdruk. Ondanks de aanwezigheid van ondergrondse parkeergarages in en rondom deze wijken, blijkt het gebruik van deze parkeervoorzieningen ver achter te blijven. Dit komt doordat de hoge kosten van een parkeerplek in de garage voor veel bewoners en ondernemers simpelweg onbetaalbaar zijn. Vooral in wijken met een relatief lage welvaart, zoals de Schilderswijk en Transvaal, is dat zeer problematisch.

Hart voor Den Haag-raadslid Ismet Bingöl heeft daarom het college van Burgemeester en Wethouders raadsvragen gesteld over het prijsbeleid en de toegankelijkheid van de ondergrondse parkeergarages. Hart voor Den Haag, de partij van Richard de Mos, wil van het college weten waarom de kosten voor een parkeerplaats in de garages aanzienlijk hoger liggen dan voor een reguliere parkeervergunning op straat. Tevens vraagt de partij om inzicht in de maandelijkse kosten voor een parkeerplek in de dichtstbijzijnde garages en hoe dit zich verhoudt tot het inkomen van de gemiddelde wijkbewoner.

Maak parkeergarages betaalbaarder

Daarnaast pleit Hart voor Den Haag voor maatregelen die de parkeergarages betaalbaarder maken. Denk hierbij aan kortingen, subsidies of een aangepast tarief voor bewoners en ondernemers. Ook vraagt de partij zich af of het college voldoende doet om het gebruik van deze parkeergarages te stimuleren en of het huidige prijsbeleid niet bijdraagt aan meer straatparkeren, verkeersdruk en luchtvervuiling.

Ismet Bingöl: “De situatie in de Schilderswijk en Transvaal is zorgwekkend. Bewoners en ondernemers hebben simpelweg geen toegang tot betaalbare parkeermogelijkheden, terwijl de ondergrondse parkeergarages voor een groot deel leeg blijven. Dit is niet alleen inefficiënt, maar leidt ook tot meer verkeersdruk en luchtvervuiling in de wijken. Het is tijd voor een sociaal rechtvaardiger parkeerbeleid.”

Hart voor Den Haag vraagt zich tot slot ook af waarom het college bewoners beperkt tot twee parkeervergunningen per woning, terwijl alternatieven zoals garageplaatsen niet bereikbaar zijn voor velen. Hart voor Den Haag pleit ervoor dat het college samen met bewoners, ondernemers en parkeergarage-exploitanten zoekt naar oplossingen, zoals prijsverlagingen of wijkgerichte kortingsregelingen. Ook wil de partij het college aansporen om snel in gesprek te gaan met betrokkenen om snel een rechtvaardiger parkeerbeleid te realiseren.