Teken hier de petitie!

De Mos: “Knettergek om broodnodige parkeerplaatsen weg te halen. Er moeten juist plekken bij, en vlug!”

De automatische parkeergarage onder de nu al overvolle Apeldoornselaan in Den Haag gaat op slot, omdat de gemeente zegt geen geld meer te hebben voor het onderhoud.

De gerobotiseerde parkeerkelder moest ervoor zorgen dat automobilisten in Rustenburg-Oostbroek hun auto makkelijker kwijt konden. De 6,7 miljoen euro kostende garage werd in 2006 geopend. Hij was hard nodig omdat de aanleg van Randstadrail lijn 6 juist tachtig parkeerplaatsen had gekost.

“Het is vanwege de gigantische parkeerdruk volstrekt onaanvaardbaar dat de gemeente 126 parkeerplekken de nek om wil draaien en de smoes dat er de afgelopen jaren geen geld opzij is gezet voor onderhoud van de garage die vreten wij niet”, aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die een petitie is gestart met de eis om de parkeergarage open te houden. “Ik hoop dat bewoners massaal hun stem laten horen, zowel via de petitie, als in maart bij de gemeenteraadsverkiezingen. Autobezitters hebben de auto nodig om van- en naar hun werk te rijden of, bijvoorbeeld bij ouderdom, mobiel te blijven. Bovendien betalen zich helemaal blauw aan wegenbelasting, hoge benzineprijzen, verzekeringen, onderhoud- en parkeerkosten. Zeker bij dat laatste geval heeft men recht op een parkeerplek.”

Extra parkeergarage 

De Mos gaat niet alleen voor het openhouden van de ondergrondse parkeergarage onder de Apeldoornselaan, hij pleit ook voor een locatieonderzoek voor het realiseren van een extra ondergrondse parkeergarage in de wijk. “Er moet na maart eens een stadsbestuur komen die de zorgen van de bewoners eindelijk eens serieus neemt. Kijk naar mogelijke locaties voor een extra ondergrondse parkeergarage, bijvoorbeeld onder het Ready-terrein aan de Escamplaan”. 

Status aangenomen initiatiefvoorstel 

Eerder dit jaar kreeg Hart voor Den Haag een meerderheid voor haar initiatiefvoorstel Ruimte in Rustenburg-OostbroekAlle uitgegeven parkeervergunningen in Rustenburg-Oostbroek zouden geïnventariseerd worden en ingetrokken als daar reden toe is. Het vervoer voor bedrijven zou zoveel mogelijk de wijk uitgaan. Er zou een enquête onder de bewoners worden gehouden of het maximeren naar één bewonersparkeervergunning per huishouden de gewenste oplossing is om de hoge parkeerdruk tegen te gaan. Ook zou er een onderzoek komen om een parkeerverbod voor bedrijfsbusjes, waarvan de eigenaar niet staat ingeschreven bij de BRP als inwonende van Rustenburg-Oostbroek, op te nemen in de APV.  

“We hebben een raadsmeerderheid voor nog tig andere voorstellen, zoals meer aandacht voor handhaving op fout geparkeerde auto’s en het intrekken van vakantieparkeervergunningen voor oost-europese arbeidsmigranten. Maar na dik een half jaar is er nog he-le-maal niets geregeld. Het college van VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA laat de wijk aan haar lot over”, aldus De Mos, die actief campagne gaat voeren op het realiseren van parkeerplekken in Rustenburg-Oostbroek.

Teken hier de petitie!