De Mos en Martinez van Andel: “Financieel bloedbad onder MKB-ers en ZZP-ers voorkomen”
Het besluit van het college om de zero-emissiezone langs de kust in Den Haag nóg groter te maken dan eerder gedacht, zal een financieel bloedbad onder MKB-ers en ZZP-ers aanrichten. Ook de Laan van Meerdervoort wordt met ingang van 2026 onderdeel van het gebied waar zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn. Dat blijkt uit de definitieve plannen die wethouder Robert Barker (PvdD) heeft gepresenteerd. (1)“Van ondernemers worden (te) grote investeringen gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten. Zeker ook omdat de laadinfrastructuur voor elektrisch rijden ontbreekt. Het zero-emissiezonegedram van dit college is volstrekt onaanvaardbaar en economisch zeer onverantwoordelijk,” aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Carlos Martinez van Andel en Richard de Mos, die zich hardop afvragen welk probleem de wereldvreemde wethouder Barker (PvdD) eigenlijk denkt op te lossen. “De wethouder zegt zelf dat 80% (!) van de vervuiling van buiten de stad komt. Motoren van bestelbusjes en vrachtwagens zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden en de ontwikkelingen hieromtrent zullen zich blijven voortzetten. Met dit ridicule beleid helpt hij alleen ondernemers naar de bijstand en zal hij werkgelegenheid vernietigen.”
Scheveningse haven
Ook op Scheveningen zijn er plannen om de haven op korte termijn emissievrij te maken. “Dat is onmogelijk voor alle schepen die de haven aandoen, maar ook voor alle vrachtwagens die dagelijks vis komen halen en brengen,” aldus De Mos en Martinez van Andel, die hebben gesproken met meerdere betrokkenen uit de Scheveningse haven.
Burgerinitiatief
Hart voor Den Haag gaat zich met hand en tand tegen deze zero-emissiewaanzin verzetten en zal bij winst bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen dit ondernemersonvriendelijke beleid subiet terugdraaien.“Samen met andere lokale partijen in den lande zijn wij ook een burgerinitiatief gestart om zero-emissiezones in steden per direct te stoppen. (2) Wij roepen ondernemers – en betrokken burgers – op om dit burgerinitiatief massaal te ondertekenen, zodat wij het laten eindigen van deze waanzin kunnen behandelen in de Tweede Kamer”, aldus beide raadsleden, die stellen dat zero-emissiezones de aantrekkelijkheid van steden voor ondernemers op het spel zetten. “Bovendien is het stroomnet nu al volledig overbelast door de droombeelden van klimaatrakkers, die niet nadenken over de gevolgen van al die zogenaamde groene dwingelandij.” (3)
(1) https://www.denhaagfm.nl/dhfm/4791463/zero-emissiezone-voor-bedrijfsautos-wordt-nog-groter
(2) www.stopzeroemissiezone.nl
(3) https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/4790123/stroomnet-in-delen-van-den-haag-bijna-vol-nieuwe-grootverbruikers-op-wachtlijst-gezet