Raadslid Meinesz ziet hele volksopstand na 0.0 communicatie rondom invoering

Vanmorgen ontving Hart voor Den Haag raadslid Jelle Meinesz een noodkreet van de ondernemers uit de Dierenselaan/Apeldoornselaan e.o. Zij hebben via de media moeten vernemen dat er per 1 februari betaald parkeren ingevoerd gaat worden in Rustenburg-Oostbroek gedurende de gehele dag. 

“Lang leve de nieuwe bestuurscultuur van de coalitie D66, GroenLinks, PvdA, PvdD, CDA en Denk dat de ondernemers dit uit de media hebben moeten vernemen en dat zij tot op heden nog steeds niets vernomen hebben vanuit de gemeente.

De ondernemers weten dat er een parkeerprobleem in de wijk is en dat dit vraagt om een oplossing. Maar het wrange is, dat de ondernemers in het winkelcentrum niet hebben gekozen voor een vestiging in een wijk met betaald parkeren voor een gehele dag,” aldus Meinesz, die stelt dat het betaald door de strot wordt geduwd.

Het raadslid wijst erop dat er nu op stel en sprong een parkeervergunning voor bedrijven tegen een kostenplaatje van €433,00 per jaar moet worden aangevraagd. Ook de beperking van één vergunning per onderneming en de kosten voor extra bezoekers-vergunningen zullen de bedrijfsvoering sterk beperken. Het meest wrange is nog wel, dat er per onderneming maar 1 vergunning wordt afgegeven, met de mogelijkheid voor bezoekers een extra vergunning aan te vragen voor € 45,00 per jaar met een max van 260 uur. Voor ondernemers die meer personeelsleden hebben, bestaat de mogelijkheid om per 10 fte 2 vergunningen te aan te vragen.  “Ook dat is niet realistisch,” aldus Meinesz, die problemen ziet ontstaan met de werkgelegenheid in het winkelcentrum. “Er zijn nogal wat werknemers die van buiten de stad komen. Zij zullen nu geneigd zijn om een werkkring te zoeken buiten Den Haag. Hart voor Den Haag benadrukt deze negatieve impact op de werkgelegenheid. Dit zal leiden tot een verder oplopend tekort aan personeel en mogelijk het vertrek van bedrijven, wat een domino-effect teweegbrengt in de lokale economie. Ondernemers  vrezen een terugloop van klanten, met als gevolg een achteruitgang van het winkelcentrum. Een zeer vreemde ontwikkeling, juist omdat er een wijkagenda is opgesteld voor Rustenburg-Oostbroek, waarin met name ook het winkelcentrum wordt meegenomen, om de kwaliteit en uitstraling van het gebied te verbeteren.

Laak 

Vorige week woensdag heeft wethouder Mariëlle Vavier tijdens een bewoners avond over het Actieplan Laak aan de daar aanwezige bewoners toegezegd dat de uitbreiding van het betaald parkeren aldaar wordt uitgesteld. (1) De wethouder gaf toe dat De besluitvorming te snel is geweest. De bewonersorganisaties waren niet gekend. 

“Hetzelfde is er nu aan de hand met met de ondernemers rondom de Dierense- en Apeldoornselaan. De invoering van betaald parkeren moet worden opgeschort totdat er draagvlak voor is bij bewoners en ondernemers,” aldus Meinesz, wiens partij ook al bijna 1.200 handtekeningen ophaalde tegen de invoering van betaald parkeren in Loosduinen (2). “De mensen verafschuwen dit anti-autobeleid van de gemeente. Niet in iedere wijk is er parkeerdruk en er is zeker geen millimeter draagvlak voor dit graaibeleid. Het college moet haar huiswerk gaan doen. Samen met bewoners en ondernemers.”