Raadsleden De Mos en Dubbelaar: “Leefbaarheid Rivierenbuurt vergroten, bereikbaarheid verbeteren”

Lang leek het erop dat het in 1939 gebouwde Schenkviaduct binnen een paar jaar zou verdwijnen. Diverse partijen hadden het als belofte meermaals in hun verkiezingsprogramma’s staan en voormalig wethouder Revis (VVD) had alvast 19 miljoen euro gereserveerd. “Maar van alle mooie woorden is he-le-maal niets terecht gekomen. Het door betonrot aangevreten bouwwerk tussen Bezuidenhout en Rivierenbuurt staat nog steeds lelijk te wezen”, aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Arjen Dubbelaar, die stellen dat er een loopje is genomen met de oorspronkelijke plannen om het viaduct te vervangen door een tunnel. “Door deze gluiperige van uitstel-naar-afstel-politiek zitten bewoners van de Rivierenbuurt met geluidsoverlast en uitlaatgassen van het voortrazende verkeer, die de leefbaarheid in de directe omgeving ernstig onder druk zetten”.


Onderzoek Metropoolregio
Beide raadsleden wijzen op een onderzoek uit 2017 waarin de Metropoolregio Rotterdam Den Haag vaststelde dat er tot 2028 fors wordt geïnvesteerd moest worden in het verbeteren van de bereikbaarheid, óók per auto. Het Schenkviaduct zou daarbij vervangen moeten worden door een tunnel. (1)“Als er niets gedaan zou worden, zouden er structurele files ontstaan, iets wat, zeker na het afsluiten van de Schilderswijk, keiharde realiteit is”, aldus De Mos en Dubbelaar, die stellen dat de tunnel rechtstreeks zou moeten aansluiten op de centrumring. “Behalve dat de barrièrewerking van het viaduct wordt weggenomen bij ondertunneling, halveert ook het autoverkeer op de Weteringkade en het Rijswijkseplein. Hierdoor wordt ook de robuustheid van het wegennetwerk vergroot, doordat er een directe uitwisseling mogelijk is tussen de Rotterdamsebaan en Utrechtsebaan.” 


Hart voor Den Haag vindt het bizar dat de ondertunneling van het Schenkviaduct is losgelaten bij de ontwikkelingen van het Central Innovation District (CID). “Wel duizenden huizen bouwen, maar je er bij de verkeersafwikkeling met een Jantje van Leiden vanaf maken”, aldus beide raadsleden, die benadrukken dat het CID goed moet worden ontsloten. Het vervangen van het Schenkviaduct door een tunnel zou daarbij een rol kunnen spelen. Daarbij moet ook gekeken worden wat projectontwikkelaars middels publiek-private samenwerking kunnen bijdragen.
Afbraak van het Schenkviaduct biedt daarnaast ook nieuwe kansen voor de leefbaarheid in de Rivierenbuurt, Stationsbuurt en Schilderswijk. “Met een groen buurtpark of een mooie waterpartij op de Schenkkade en het Rijswijkseplein zou de luchtkwaliteit in de wijk er flink op vooruitgaan”, aldus De Mos en Dubbelaar.


Hart voor Den Haag brengt het plan ondertunnelen Schenkviaduct in bij het debat over het Central Innovation District (CID), woensdag in de Haagse gemeenteraad.


(1) https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/3516441/metropoolregio-wil-flink-investeren-in-wegen-en-ov-maak-van-schenkviaduct-een-tunnel