Fractievertegenwoordiger Damiën Zeller: “Een metro krijg je niet van de ene op de andere dag, maar als we nu niets doen, gebeurt er ook niets.”

Den Haag Zuidwest heeft al jaren te maken met slechte bereikbaarheid. Bewoners kampen met lange reistijden, slechte overstappen en de eerdere rampzalige omleiding van bus 25. Dit zorgt voor isolement en belemmert de ontwikkeling van het gebied. Tijdens het OV-debat in de gemeenteraad heeft fractievertegenwoordiger Damiën Zeller namens Hart voor Den Haag opnieuw aandacht gevraagd voor een sterke en toekomstbestendige OV-visie voor Zuidwest.

“We kunnen het niet maken om de komende twintig jaar niets te doen. Zuidwest groeit richting de 80.000 inwoners en is nog altijd niet goed ontsloten. Als we écht willen dat dit stadsdeel vooruitgaat, moeten we nú beginnen met plannen maken. Dat kan niet over tien of twintig jaar pas,” zegt Zeller.

Wethouder ziet voorlopig geen metro of lightrail voor zich

Tijdens het debat over openbaar vervoer gaf de wethouder aan dat er op dit moment geen sprake van een metro of lightrailverbinding naar Zuidwest. Er wordt alleen gekeken naar een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem, een snelle busverbinding die als tussenoplossing moet dienen. Hart voor Den Haag vindt dit onvoldoende. Zeller: “Een BRT is een pleister op de wond, maar geen structurele oplossing. Een metro of lightrail aanleggen kost jaren, soms decennia. Als we nu niet beginnen met een serieuze visie en een sterkere lobby, dan weten we zeker dat er in 2040 nog steeds niets ligt. Andere steden zoals Amsterdam en Rotterdam laten zien dat dit wél kan, waarom Den Haag niet?”

Visie en langetermijnplanning nodig

Volgens Hart voor Den Haag is het noodzakelijk dat er een duidelijke langetermijnvisie komt voor de OV-verbindingen naar Zuidwest. Dit betekent dat er niet gewacht moet worden, maar dat er nú stappen worden gezet om hoogwaardig OV in de toekomst te realiseren. Een eerste stap is het starten van een haalbaarheidsstudie naar een metro of lightrail, zodat er een concreet vergezicht ontstaat en de benodigde investeringen tijdig in beeld komen.

Daarnaast moet de gemeente actiever gaan lobbyen bij het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag om voldoende financiële steun te krijgen voor hoogwaardig OV. Andere steden laten zien dat een sterke lobby loont, en Den Haag mag hierin niet achterblijven. Daarbij moet worden gegarandeerd dat de BRT slechts een tijdelijke oplossing is en niet als eindstation wordt gezien, maar als een opstap naar een écht toekomstbestendige OV-oplossing. Zeller: “Andere steden laten zien dat groot denken loont. We moeten niet blijven hangen in halve oplossingen. Den Haag verdient een OV-visie die wél toekomstbestendig is.”

Meer nodig dan alleen strategie

Het is goed dat er wordt nagedacht over hoe Den Haag er in 2040 uit moet zien qua bereikbaarheid, maar voor Zuidwest is meer nodig dan alleen een strategie – hier is visie en lef nodig. Zeller besluit: “De Netwerkstrategie 2040 laat zien dat de gemeente vooruitkijkt op mobiliteit, maar zonder concrete plannen voor hoogwaardig OV blijft het bij kleine optimalisaties. Zuidwest verdient méér dan dat. Dit stadsdeel loopt nu al achter als het gaat om bereikbaarheid. Als we willen dat Zuidwest écht een volwaardig onderdeel van de stad wordt, dan moeten we nú stappen zetten om een metro of lightrail op de agenda te krijgen.