Hart voor Den Haag roept op tot inleverdagen auto-hatende partijen 

Raadsleden De Mos en Meinesz: ‘Practise what you preach’  


Het is in Den Haag geen sinecure om als automobilist van A naar B te komen. Jarenlang D66-beleid heeft gezorgd voor wegversmallingen, uitbreiding van betaald parkeren, pollerellende, een tekort aan parkeerplaatsen, killen van geplande parkeergarages, omrijden en Den Haag als Filehoofdstad numero uno. “Als bakfietsfanaten met auto-inleverdagen doen wat ze prediken, scheelt dat duizenden auto’s en is het vinden van een parkeerplekje, voor mensen die wel gebruik maken van de auto, weer wat eenvoudiger,” stelt de grootste fractie in de gemeenteraad.

“Terwijl een auto-hatende D66-wethouder Robert van Asten alles doet om het leven van de automobilist zuur te maken, is van het begrip ‘practise what you preach’ weinig sprake. Anti-auto-wethouders touren driftig met de dienstauto’s en de leden van de eigen achterbannen wordt niet opgeroepen om, conform eigen beleid, met gezwinde spoed de auto van de hand te doen”, aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz, die erop wijzen dat de anti-autopartijen in de Haagse gemeenteraad goed zijn voor zo’n 5.000 partijleden (1). “Als al die leden de eigen auto nou eens zouden inleveren, heeft autominnend Den Haag, die stevig baalt van alle maatregelen tegen de trouwe vierwieler, weer de ruimte om door te rijden op de dichtgeslibde wegen. Bovendien kunnen er wat dienstauto’s worden ingeleverd, wat weer ten goede komt van de Haagse stadsbegroting.”   

Actieplan P5000

In heel wat wijken in Den Haag en Scheveningen is er een gierend tekort aan parkeerplaatsen. Of het nou Rustenburg-Oostbroek is, Leyenburg, de Vruchtenbuurt, Oud-Scheveningen, de Heesterbuurt of Laakkwartier-Oost, overal rijden bewoners, vaak mét met een betaalde bewonersvergunning, eindeloos rondjes. Mensen die jarenlang met dit soort parkeerproblemen in hun buurt te maken hebben, verlangen terecht van een overheid dat hier iets aan wordt gedaan. 

“Van Asten (D66), die niets wil doen aan de aanhoudende bevolkingsgroei, komt niet verder dan nóg meer betaald parkeren invoeren. Dat terwijl bewoners ons bij wijkschouwen laten zien dat er op tal van plaatsen extra parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. En bovendien kan dat met zogeheten grasparking tegenwoordig op groene wijze”, stelt Meinesz, die deze week naast de auto-inleverdagen bij het Parkeerdebat zal pleiten voor een actieplan P5000, waarmee voor de regeerperiode 2022-2026 duizenden parkeerplaatsen aangelegd moeten worden, zowel boven- als ondergronds. 

Te beginnen in wijken waar die het hardst nodig zijn. Dat is een hele opgave, omdat de wijken waar een tekort aan parkeerplaatsen is meestal juist gekenmerkt worden door een ruimtegebrek in de openbare ruimte. Het vinden van parkeeroplossingen behoeft dus slim nadenken en inpassen.“Wij denken dan aan schuinparkeren, het (tijdelijk) benutten van braakliggende niet gebruikte parkeerterreinen en in wijkschouwen samen met bewoners bepalen waar extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Er is echt nog veel mogelijk”, aldus Meinesz, die stelt dat de parkeerdruk in vooral de naoorlogse wijken te hoog is en de leerbaarheid daar ernstig aantast. “Het invoeren van betaald parkeren als oplossing werkt niet. Je moet eerst zorgen dat er voldoende parkeerplekken zijn, alvorens betaald parkeren wordt overwogen. Je moet de mensen geen knollen voor citroenen verkopen.”Grondig onderzoek ondergrondse parkeergarages 

Er wordt door de Haagse buurtbewoners het meeste geklaagd over parkeerplekken. “Althans, het gebrek eraan”, benadrukt Meinesz. “De beloofde ondergrondse parkeergarages voor bewoners, zoals in Laak, het Bezuidenhout en op Scheveningen, kwamen er niet. Dat schaadt het vertrouwen in de politiek. Daarom wil ik – voor de gemeenteraadsverkiezingen – een grondig onderzoek naar waar parkeergarages kansrijk en gewenst zijn. Met daarbij het prijskaartje. Het is dan aan politieke partijen dat wel of niet in hun verkiezingsprogramma’s mee te nemen.” 
(1) Ledenaantal van GroenLinks, PvdA, D66, HSP en PvDD komt tezamen uit op ongeveer 5.000 leden 

Motie practise what you preach 

Constaterende dat anti-autobeleid heeft gezorgd voor wegversmallingen, uitbreiding van betaald parkeren, pollerellende, een tekort aan parkeerplaatsen, killen van geplande parkeergarages, omrijden en Den Haag als Filehoofdstad numero uno; 

Constaterend dat van het begrip ‘practise what you preach’ weinig sprake is en dat:

  • anti-auto-wethouders driftig met de dienstauto’s touren, 
  • leden van de eigen achterbannen niet wordt opgeroepen om, conform eigen beleid, met gezwinde spoed de auto van de hand te doen

Overwegende dat de anti-autopartijen in de Haagse gemeenteraad goed zijn voor zo’n 5.000 partijleden en tezamen heel wat ruimte kunnen creëren als zij, conform eigen (gewenst)beleid, de auto inleveren, 

Voorts overwegende dat practise what you preach ook kan leiden tot het inleveren van wat dienstauto’s, hetgeen weer ten goede komt van de Haagse stadsbegroting, 
Verzoekt het college 

  • de leden van de anti-autopartijen in de raad op te roepen om de auto van de hand te doen, 
  • de dienstauto voor wethouders van anti-autopartijen niet meer ter beschikking te stellen, 

En gaat over tot de orde van de dag,
Meinesz

Motie Actieplan P5000

Constaterende dat in heel wat wijken in Den Haag en Scheveningen er een gierend tekort aan parkeerplaatsen is. Of het nou Rustenburg-Oostbroek is, Leyenburg, de Vruchtenbuurt, Oud-Scheveningen, de Heesterbuurt of Laakkwartier-Oost, overal rijden bewoners, vaak mét met een betaalde bewonersvergunning, eindeloos rondjes; 

Van mening dat mensen die jarenlang met dit soort parkeerproblemen in hun buurt te maken hebben, terecht van een overheid verlangen dat hier iets aan wordt gedaan,

Verzoekt het college te onderzoeken

  • hoe met een actieplan P5000, voor de regeerperiode 2022-2026 duizenden parkeerplaatsen aangelegd kunnen worden, zowel boven- als ondergronds, 
  • de raad ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen over de uitkomsten te informeren, 

En gaat over tot de orde van de dag,
Meinesz