De Mos: “De financiële situatie wordt onhoudbaar; er moeten in het regeerakkoord miljarden voor Den Haag worden vrijgespeeld!”

Hart voor Den Haag roept het college op om bij de Kabinetsformatie te vuur en te zwaard te knokken voor het Haagse belang. “Of het nu gaat over het sluiten van politiebureaus, bejaardencentra of ziekenhuizen. De personeelstekorten in de zorg, het onderwijs of bij de politie. Of de kortingen op het Gemeentefonds, voor Den Haag maar liefst 60 miljoen euro per jaar. Keer op keer wordt er gemarchandeerd met de kwaliteit van onze directe leefomgeving en komen steeds meer gemeenten in ons land (financieel) ernstig onder druk te staan.. Als gevolg van het Rijksbeleid moeten gemeenten voor het sluitend krijgen van hun begrotingen steeds vaker bezuinigen, de lokale lasten verhogen of zelfs beide varianten toepassen. Langzaam maar zeker zakken we daarbij door een ondergrens. Zo ook in Den Haag”, stelt Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos in een brief richting het stadsbestuur. Een brief die van De Mos zo onder het kopieerapparaat mag om door te zenden naar de (in)formateurs bij de Kabinetsformatie. “Er moet ingezet worden op een goed gecoördineerde Haagse lobby om miljarden voor de stad in het regeerakkoord te krijgen.” 


Den Haag, 22 april 2021 

Betreft: Oproep aan het college voor het zenden van een brandbrief aan de (in)formateurs Kabinetsformatie

Geacht college, 

Na de verkiezingsuitslag van 17 maart jongstleden zullen (in)formateurs proberen een nieuw Kabinet te vormen. Als grootste partij in de Haagse gemeenteraad maakt Hart voor Den Haag zich ernstige zorgen over de gevolgen van door de Rijksoverheid uitgestippeld beleid, of liever gezegd het gebrek daaraan. Dit landelijk tekortschietende beleid wordt op lokaal gemeentelijk niveau (ernstig gevoeld. 

Of het nu gaat over het sluiten van politiebureaus, bejaardencentra of ziekenhuizen. De personeelstekorten in de zorg, het onderwijs of bij de politie. Of de kortingen op het Gemeentefonds, voor Den Haag maar liefst 60 miljoen euro per jaar. Keer op keer wordt er gemarchandeerd met de kwaliteit van onze directe leefomgeving en komen steeds meer gemeenten in ons land (financieel) ernstig onder druk te staan.. Als gevolg van het Rijksbeleid moeten gemeenten voor het sluitend krijgen van hun begrotingen steeds vaker bezuinigen, de lokale lasten verhogen of zelfs beide varianten toepassen. Langzaam maar zeker zakken we daarbij door een ondergrens. Zo ook in Den Haag. 
Het is niet voor niets dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) bij monde van burgemeester Jan van Zanen het volgende heeft gesteld: ‘De financiële problemen van gemeenten zijn mede door de coronacrisis sinds jaren niet zo zorgelijk geweest. Gemeenten vrezen dat inwoners en bedrijven hiervan de wrange vruchten plukken in de vorm van minder voorzieningen, slecht onderhouden buitenruimte en hogere OZB,’ aldus de VNG. ‘De financiële situatie wordt onhoudbaar’.

Hart voor Den Haag pleit voor een eensgezinde vuist vanuit het Haagse stadhuis richting het nieuwe Kabinet. Op de formatietafel moeten de Haagse belangen worden behartigd. Derhalve zijn wij zo vrij geweest om alvast een wensenlijst richting de nieuwe bestuurders van ons land op te stellen. Aan u het verzoek om zoveel mogelijk punten van deze urgentielijst, middels een goed gecoördineerde lobby en een duidelijke brief (onze brief mag onder het kopieerapparaat) richting de (in)formateurs van het Kabinet binnen te halen. Hetgeen zal betekenen dat er miljarden voor de stad in het regeerakkoord worden vrijgespeeld. 
Wij ontvangen graag op alle punten feedback van uw college.

  • Of u onze zorgen deelt;
  • Of u de punten al dan niet heeft ingebracht; 
  • En uiteraard de resultaten van uw lobby voor Den Haag; 
  • En – bij een te mager resultaat – welke stappen u gaat ondernemen 

Met vriendelijke groeten, 
Richard de Mos Fractievoorzitter Hart voor Den Haag / Groep de Mos 

1. Inzet op betaalbaar wonen

De druk op de woningmarkt is enorm. Met name de toegang van jonge mensen tot de woningmarkt stagneert. Betaalbare starterswoningen, huur en koop, zijn te weinig voorradig. Dit geldt ook voor de middeninkomens. De schaarste drijft de prijzen op en prikkels om door te stromen naar (bij het inkomen) passende woonruimte bieden onvoldoende soelaas. Kortom: er moeten woningen worden bijgebouwd, zelfs als we erin slagen de bevolkingsgroei te beperken. De organisaties die voor deze opgave bij uitstek aan de lat staan, de woningbouwcorporaties, kunnen nog altijd beter presteren. Zij worden aan het (regel)lijntje gehouden van de rijksoverheid, bijvoorbeeld door de wettelijk geldende inkomensgrenzen. Deze moeten we verruimen zodat ook de middeninkomens (agenten, onderwijzers, zorgmedewerkers) toegang hebben tot sociale huur. Er lekt geld weg uit de sector door de ingestelde verhuurdersheffing. Dit kan voorkomen worden door het invoeren van een investeringsaftrek op deze heffing, of door deze heffing om te zetten in een investeringsfonds, waaruit de actieve corporaties kunnen putten. Hiermee stimuleren we gerichte acties voor huurverlaging en voortvarende investeringen in de sociale woningvoorraad. Mooie taken voor een aan te stellen minister van Wonen, die ook moet investeren in levensloopbestendige, originele en snel te realiseren woonvormen, alsmede in het ombouwen van leegstaande en leegkomende winkels en kantoren naar woningen. 

2. Het ledigen van het tekort aan agenten bij de politie

Het tekort aan politiemensen neemt, om met de woorden van oud-waarnemend-burgemeester Remkes te spreken ‘zorgwekkende vormen’ aan. Binnen de eenheid Den Haag is zelfs sprake van een ‘nijpende situatie’. Er is hier sprake van een forse onderbezetting. In de praktijk komt de eenheid 400 politiemensen tekort. Dat tekort moet met financiën vanuit het Rijk worden geledigd. Daarbij is een agent geen administratief medewerker. We willen politie terug in de wijk: zichtbaar op straat. Daarnaast moet er een lobby komen om gesloten politiebureaus te heropenen en bestaande politiebureaus open te houden, zeker ook om de aangiftebereidheid te vergroten. Ook moet er ingezet worden op maatregelen die in de grote stad hard nodig zijn, denk aan een lik-op-stuk hufteraanpak (hogere boetes), de bestrijding van radicalisering (als onderdeel van een brede en effectieve terrorisme-aanpak), het blokkeren van buitenlandse geldstromen richting moskeeën en het fors investeren om de Haagse politie digitaal vaardiger te maken. Niet alleen om de interne netwerken weer soepel en snel laten werken, maar ook wordt iedere politieagent opgeleid in het digitale domein, zodat hij of zij niet alleen op straat kan optreden maar ook online.

3. Compensatie voor de stad Den Haag voor de (economische) gevolgen van de renovatie van het Binnenhof 

De economische impact van de sluiting van het Binnenhof voor de stad Den Haag is enorm. De stad loopt voor de totale duur van de renovatie, 5,5 jaar, 208 miljoen euro aan inkomsten mis. Dat blijkt uit een rapport van consultancybureau Deloitte dat in 2017 in opdracht van het toenmalige college werd gemaakt. De sluiting van het Binnenhof levert een jaarlijks verlies op van zo’n 38 miljoen euro, waarvan 33,5 miljoen euro direct en 4,3 miljoen euro indirect. Bij direct effect wordt gekeken naar de impact op het aantal overnachtingen, bezoeken aan de horeca, musea en winkels. Bij indirect gaat het om een negatief effect op de leveranciers van al deze sectoren. De horeca en winkels zijn de grootste verliezers van sluiting van het Binnenhof. Dit negatieve effect wordt verder verdeeld over de belangrijkste evenementen en attracties in Den Haag. Het Rijk moet de stad financieel compenseren.

4. Het schrappen van de wettelijke taakstelling voor het opvangen van statushouders 

Hart voor Den Haag maakt zich zorgen over de te grote toename van de bevolking in Den Haag. Gemeenten moeten verplicht vluchtelingen opvangen, maar de niet aflatende stroom nieuwkomers drukt op de leefbaarheid in de al overbelaste wijken. Bovendien is er niet op te bouwen tegen de bevolkingsgroei in Den Haag. Daarom moet het stadsbestuur van het Rijk eisen dat zij de wettelijke taakstelling voor Den Haag schrapt.  Wij kunnen de sociale cohesie in onze zwakste wijken alleen laten terugkeren, als de toestroom van nieuwkomers wordt geblokkeerd. Dat is goed voor zowel de autochtone als de allochtone bevolking. 

5. Budget voor het heropenen van bejaardenhuizen 

‘Oliedom’, zeiden huisartsen over het schrappen van het aloude bejaardenhuis. Want nu er een gapend gat tussen thuis wonen en het verpleeghuis zit, is er onvoldoende zorg voor kwetsbare ouderen. Nadat ouderenbond KBO opriep om bejaardentehuizen terug te laten keren, peilde Maurice de Hond in opdracht van Richard de Mos onlangs de mening van de Nederlanders. Maar liefst 72% was het eens met de stelling dat bejaarden- en verzorgingshuizen terug moeten keren in de wijken. Naast betere zorg voor onze ouderen, zal het heropenen van bejaardenhuizen op een positief effect hebben op de doorstroming binnen de vastgelopen woningmarkt. 

6. Investeringen in de infrastructuur van Den Haag 
 
Mede als gevolg van de bevolkingsgroei, staat de bereikbaarheid van Filehoofdstad Den Haag ernstig onder druk. Over pakweg twintig jaar telt Den Haag naar verwachting 100.000 inwoners meer dan nu. Die groeispurt kan niet zonder extra investeringen in de bereikbaarheid van de stad. Den Haag heeft miljarden nodig om haar infrastructuur te verbeteren. Bij het laatste regeerakkoord heeft het Rijk nauwelijks geld uitgetrokken voor broodnodige verbeteringen. Nu is hét moment voor een grootschalige miljardenlobby. Onze mooie stad staat stil. In de auto, de tram, de bus en op bestuurlijk vlak. De ondertunneling van het Telderstracé, de Prinses Beatrixlaan en – als stip aan de horizon – de gehele Noordwestelijke Hoofdroute: vanaf het Telderstracé via de Johan de Wittlaan, Kennedylaan, Sportlaan / Segbroeklaan en de Machiel Vrijenkoekweg. Aan dit tracé wonen 100.000 mensen die recht hebben op ontlasting van de door wegversmallingen door drukker geworden verkeersader. Ook moet het college zich hard maken voor het binnenhalen van geld voor het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen die de doorstroming bevorderen, zoals bijvoorbeeld op de Lozerlaan en de N44 vanuit Wassenaar.  De tarieven voor het openbaar vervoer moeten betaalbaar blijven en er mogen geen lijnen worden geschrapt. Ook moet het Rijk bijdragen aan de komst van een ondergrondse lightrail (metro)verbinding tussen Den Haag CS en Scheveningen-Bad. Daarnaast moet het college – samen met het Rijk – investeren in het verbeteren van de bestaande en succesvolle Randstadrail-lijnen. O.a zodat er een snellere verbinding ontstaat tussen Den Haag Zuidwest en het centrum. Gezien de internationale positie van Den Haag is een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel nodig, evenals het versterken van de aansluiting op andere internationale spoorlijnen. Wilt u bij het Rijk ook nagaan in hoeverre zij belang hecht aan de realisatie van de Erasmusvaart, waarmee Den Haag en het Westland weer door een kanaal met elkaar verbonden worden. De gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap van Delfland, Westland en Zuid-Holland voeren een onderzoek uit, maar steun vanuit het Rijk is hierbij onontbeerlijk. 

7. Een Nationaal Programma voor Den Haag Zuidwest 

Den Haag Zuidwest, vier wijken met zeventigduizend inwoners, heeft dringend aandacht én geld nodig. Anders dreigt een ‘sociologische ramp’, is de noodkreet. De problemen in Zuidwest zitten vooral ‘achter de voordeur’ van de portiekwoningen: armoede, schulden, radicalisering, werkloosheid, taalachterstanden, slechte gezondheid, kansarme jongeren die opgroeien in een sociaal zwakke omgeving. Om het tij te keren is er, net als in Rotterdam Zuid, een ambitieus Nationaal Programma nodig voor wonen, werk en onderwijs. Het college moet dit op de onderhandeltafel tussen de coalitiepartijen voor een nieuw Kabinet voor elkaar krijgen. 

8. Een pleidooi voor het in ere herstellen van het Ziekenfonds

Een meerderheid in Nederland vindt dat we moeten terugkeren naar het ziekenfonds, zonder eigen risico. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Richard de Mos.Twee derde (68%) is voor het terugkeren naar het systeem, zoals het voor 2006 was. Dus met een ziekenfonds zonder eigen risico tot een bepaald inkomen. Een begrijpelijke uitkomst omdat voor veel mensen hun zorgkosten onbetaalbaar zijn geworden. We krijgen steeds meer zorgmijders, mensen met weinig geld die niet naar een dokter gaan, terwijl dit wel nodig is. De premie is te hoog en je eigen bijdrage nog hoger. Daarom moet het college er bij het Kabinet op aandringen om het ziekenfonds zonder eigen risico her in te voeren. Ook moet het college het Kabinet op het ingewikkelde doolhof van zorgverzekeringen en polissen wijzen. De macht van de zorgverzekeraars is te groot. Van de zogenaamde marktwerking is de patiënt de dupe.

9. Het openhouden van ziekenhuis Bronovo; meer handen aan het bed 

De sluiting van het Bronovo-ziekenhuis gaat leiden tot chaotische toestanden in Den Haag, waar de bevolking toeneemt en bovendien snel vergrijst. Straks moeten te veel mensen gebruik gaan maken van minder spoedeisende hulpposten. Door de sluiting zijn er nog maar twee in de stad. Daarom moet het stadsbestuur veel meer druk zetten op het Rijk en de koepel van het ziekenhuis om de spoedeisende hulp te behouden of er in ieder geval nog een zorgfunctie te hebben. Hart voor Den Haag ziet ook kansen: We komen handen tekort in de zorg, dus waarom onderzoeken we niet hoe we daar een opleidingscentrum voor verzorgend personeel kunnen creëren met daarbij alle andere kansen die daarbij ingepast kunnen worden? Gekeken moet worden hoe het voorstel van voormalig DSW-topman Chris Oomen kan worden meegewogen. Hij heeft een bod uitgebracht van 30 miljoen euro om van het Bronovo Ziekenhuis een wijkziekenhuis te maken. Om in de woorden van Oomen te spreken: ‘Als je deze locatie verkwanselt aan huizenbouw, krijg je het nooit meer terug voor de zorg.’

10. Geld voor het bestrijden van het lerarentekort

Het lerarentekort in Den Haag is met 11 procent groot. In sommige wijken is het tekort zelfs meer dan twintig procent. Ondanks het feit dat de gemeente Den Haag in 2020 3,5 miljoen euro extra van het Rijk heeft gekregen om het lerarentekort in het basisonderwijs aan te pakken en het de komende drie jaar elk jaar nog eens vier miljoen bij krijgt, is het is niet voldoende om het lerarentekort het hoofd te bieden. Er zullen structurele investeringen nodig blijven om het lerarentekort aan te pakken. Om een tweedeling in het onderwijs, tussen sterke- en zwakke scholen, tegen te gaan, moet het Rijk met meer financiële middelen over de brug komen. 

11. Een stevige lobby richting Brussel voor het behoud van de visserij op Scheveningen 

Een verbod op de pulsvisserij, brexit, windparken op zee en alsof dit nog niet genoeg was kwam daar de coronacrisis overheen. Het rampjaar 2020 zal niet in gouden letters worden bijgeschreven in de historie van de visserij. En dat is slecht voor visserij op Scheveningen. Het college moet er bij het Kabinet op aandringen dat het de belangen van vissers beter gaat behartigen, zeker in Brussel. Tegelijk moet het college ook in overleg met UFA (United Fish Auctions) , het bedrijf dat eigenaar is van de Visafslag. UFA bleef in 2017 buiten de gebiedsontwikkelingsovereenkomst omdat er te veel meningsverschillen lagen met de gemeente. Maar omdat het voor de haven essentieel is dat de oude afslag – tegen wil en dank een Rijksmonument – wordt gerenoveerd, moet hier een oplossing worden gevonden, wil de visserij een toekomst hebben op Scheveningen. 

12. De korting op het Gemeentefonds – voor Den Haag 60 miljoen per jaar – subiet terugdraaien 

De herverdeling van het Gemeentefonds heeft voor Den Haag slecht uitgepakt. De stad krijgt jaarlijks 60 miljoen minder van de Rijksoverheid. Terwijl Den Haag als G4-gemeente voor enorme economische, sociale en financiële opgaven staat, zet het Rijk ons de mes op de keel. Onacceptabel moet de boodschap vanuit Den Haag richting de formatietafel zijn. Den Haag krijgt zelfs minder geld voor het ‘sociaal domein’, de zorgtaken waarvoor al jaren te weinig geld is. Er is geld tekort voor jeugdhulp, ouderenzorg (Wmo) en bijstand.