Meinesz: “Wil dit auto hatende college Chinatown om zeep helpen?”

Jelle Meinesz, raadslid van Hart voor Den Haag, maakt zich ernstige zorgen over het gebrek aan parkeervoorzieningen in Chinatown. Recentelijk zijn er maar liefst 100 parkeerplekken opgeofferd voor fietsen en plantenbakken, wat nadelige gevolgen heeft voor de ondernemers in het gebied.

 Torenhoge parkeerkosten


En dat is niet het enige probleem. Bezoekers die wel een plekje kunnen vinden voor een snelle boodschap zijn vijftig euro kwijt, al voor de eerste minuut. Hart voor Den Haag heeft onlangs, tevergeefs, een motie ingediend om deze pilot om auto’s te weren uit de binnenstad met die belachelijke €50,- , subiet te beëindigen.

 Op de Gedempte Gracht zijn de parkeerplaatsen vervangen door fietsvlonders, die volgens Meinesz zeker niet de schoonheidsprijs verdienen. Hij benadrukt dat er voldoende alternatieve locaties zijn waar fietsen kunnen worden geparkeerd, waardoor de parkeerplekken in Chinatown behouden kunnen blijven. Meinesz betreurt het dat ondernemers in Chinatown niet gehoord zijn, ondanks hun constructieve input. Bovendien zijn de beloofde parkeerplaatsen in de nabijgelegen parkeergarages onbetaalbaar gebleken voor de ondernemers. 

De gemeente verwijst naar een Duits onderzoek waarin wordt gesteld dat de auto minder belangrijk is voor winkelstraten. Echter, Meinesz haalt een onderzoek van EW Magazine (Elsevier) aan waaruit blijkt dat een toename van het aantal autobezoekers leidt tot een hogere winkelomzet. Volgens dit onderzoek is de automobilist verantwoordelijk voor maar liefst 61% van de totale winkelomzet. Dit wordt bevestigd door het succes van de Mall of the Netherlands, waar 4000 gratis parkeerplekken beschikbaar zijn gesteld. 

Meinesz heeft herhaaldelijk aangegeven bij het auto hatende college dat deze situatie aanzienlijke omzetverliezen zal veroorzaken voor ondernemers in de binnenstad van Den Haag. Ook was Meinesz tegen de herinrichting van de Gedempte Gracht en waarschuwde hij al voor deze problemen. Vooral nu de stad aan de zijde van de Mauritskade eenrichtingsverkeer krijgt richting uitgang, zal het gebrek aan parkeervoorzieningen een nog grotere impact hebben. 

Jelle Meinesz en Hart voor Den Haag blijven zich inzetten voor een betere balans tussen de belangen van automobilisten en ondernemers in Den Haag. Zij roepen het college op om de zorgen van de ondernemers serieus te nemen en passende maatregelen te nemen om de parkeervoorzieningen in Chinatown te verbeteren.

Lees hier onze schriftelijke vragen