Ralf Sluijs: “Met elkaar zorgen dat de lege kassa’s weer wat voller raken!”

Het Haagse stadsbestuur deed deze week een oproep aan de inwoners om hun boodschappen en cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis bij de winkel om de hoek te halen. Winkeliersverenigingen kunnen ook maximaal tweeduizend euro krijgen waarmee ze hun winkelstraat en hun aanbod kunnen promoten. Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil ter aanvulling dat de digitale informatieschermen in de stad, de zogenaamde Mupi’s, ingezet gaan worden om de lokale ondernemers een podium te bieden om hun (online) verkoop te vergroten. 

Om de Haagse ondernemers tegemoet te komen heeft het stadsbestuur geld vrij gemaakt voor ondernemersverenigingen met goede ideeën om hun gebied en aanbod te promoten. “Dat is een uitstekende eerste stap waartoe wij al langer opriepen. Maar nu moeten we ook doorpakken en de advertentieruimte op de Mupi’s benutten om de vele winkels op de hoek letterlijk in de etalage te zetten en ervoor te zorgen dat zij ook online meer kunnen verkopen. Die stap is heel belangrijk aangezien de onlineverkoop nu hoofdzakelijk terecht komt bij de grote landelijke ketens en niet bij de winkel op de hoek”, zegt raadslid Ralf Sluijs die hiertoe geïnspireerd werd door de Rotterdamse aanpak. Daar benutten ze de digitale schermen en abri’s volop met lokale ondernemers in de campagne ‘Rotterdam. Sterker door lokaal online winkelen’. “Als onderdeel van het contract met de eigenaar van de Mupi’s, heeft de gemeente gratis advertentieruimte die naar eigen inzicht ingezet kan worden. Laten we die ruimte nu benutten voor de lokale winkeliers en er met elkaar voor zorgen dat de lege kassa’s weer wat voller raken, zeker met het Sinterklaasfeest en Kerst in zicht!”, aldus Sluijs.

Enthousiast
Luuk van Amerongen, bedrijfsleider van wijnwinkel ‘Marius Jouw Wijnvriend’ in de Piet Heinstraat, is enthousiast over het idee: “De insteek moet vooral zijn om Hagenezen en Hagenaars aan te sporen om lokaal te blijven shoppen en niet naar de toch al goed draaiende supermarkten te gaan”. Hij geeft ook aan dat de online ‘winkelvloer’ een belangrijk onderdeel is voor mensen die zich er nu niet prettig bij voelen om in publieke ruimtes te winkelen. “Door online bij lokale ondernemers te shoppen steun je de buurt, de winkels en blijf je zelf ook veilig. Juist de extra inkopen voor de feestdagen kunnen voor de Haagse winkeliers een enorme steun in de rug zijn”, zegt van Amerongen.

Lees hier onze schriftelijke vragen