Fractievertegenwoordiger Damiën Zeller en raadslid Coen Bom: “Wij willen een openbaar vervoer waar iedere Hagenaar trots op kan zijn!”

Hart voor Den Haag komt met een ambitieus en toekomstgericht 13-puntenplan voor het openbaar vervoer. Het voorstel is erop gericht om het openbaar vervoer in Den Haag veiliger, toegankelijker en aantrekkelijker te maken. De partij ziet grote kansen om de Hagenaars, Hagenezen en Scheveningers weer trots te laten zijn op het openbaar vervoer. Met concrete voorstellen zoals gratis openbaar vervoer voor ouderen, veiligere tramlijnen en het gebruik van de Haagse stadskleuren op de trams, wil Hart voor Den Haag het openbaar vervoer verbeteren.

Meer veiligheid: conducteurs op iedere tram en OV-verbod

Hart voor Den Haag maakt van veiligheid in het openbaar vervoer een topprioriteit. De partij pleit voor de terugkeer van conducteurs op iedere tram, met bijzondere aandacht voor risicolijnen in de avonduren. “De aanwezigheid van een conducteur biedt niet alleen sociale controle, maar zorgt er ook voor dat er direct kan worden ingegrepen bij overlast of onveilige situaties. Het geeft reizigers een gevoel van veiligheid en vertrouwen,” zegt fractievertegenwoordiger Damiën Zeller. De partij stelt voor om deze conducteurs uit te rusten met een wapenstok, pepperspray en een spuugkit. “Deze hulpmiddelen zijn belangrijk om conducteurs in staat te stellen zich te verdedigen tegen agressie en geweld. Een intensieve training is daarbij essentieel, zodat zij verantwoord met deze middelen om kunnen gaan. Het gaat erom dat zowel reizigers als het personeel zich veilig voelen in het openbaar vervoer.”

De noodzaak voor meer veiligheid is urgenter dan ooit. Uit recente cijfers blijkt een forse toename van geweldsincidenten in de trams van Den Haag . “Deze cijfers bevestigen wat wij al langer roepen: de veiligheid in het openbaar vervoer moet omhoog, en dat kan niet zonder de aanwezigheid van conducteurs die snel en adequaat kunnen ingrijpen,” aldus Zeller.

Hart voor Den Haag wil ook een streng OV-verbod invoeren voor reizigers die zich schuldig maken aan geweld of ernstige overlast in het openbaar vervoer. “Er moet hard worden opgetreden tegen gewelddadig en asociaal gedrag. Personen die het OV onveilig maken, horen er simpelweg niet thuis. We hebben de laatste maanden veelvuldig ernstige geweldsdelicten gehad in het openbaar vervoer, er moet buiten strafrechtelijke vervolging ook een ov-verbod volgen voor dit soort gedrag.”

Stadstrots: gratis naar wedstrijden en groengele trams

Naast veiligheid zet Hart voor Den Haag in op het versterken van de stadstrots door het openbaar vervoer een echte Haagse identiteit te geven. Een opvallend voorstel is het invoeren van de stadskleuren groen en geel op de trams. “Onze trams rijden nu rond in de kleuren van Rotterdam, terwijl Den Haag juist een rijke eigen identiteit heeft,” zegt Zeller. “Met trams in onze stadskleuren stralen we trots uit naar iedere Hagenaar. Het wordt tijd dat onze trams de kleuren van onze stad dragen.”

Daarnaast wil Hart voor Den Haag dat supporters van ADO Den Haag en HIJS HOKIJ op wedstrijddagen gratis met de tram kunnen reizen. “Sport brengt mensen samen en gratis openbaar vervoer naar de wedstrijden maakt het voor iedereen makkelijker om hun favoriete club aan te moedigen. Het voorstel houdt in dat supporters op vertoon van hun toegangsbewijs gratis met HTM kunnen reizen op de wedstrijddag. “Dit versterkt niet alleen de band tussen sport en stad, maar het stimuleert ook meer mensen om het openbaar vervoer te gebruiken,” aldus Zeller.

Betere toegankelijkheid en meer comfort

Hart voor Den Haag wil dat het openbaar vervoer in Den Haag toegankelijker wordt voor iedereen. Zo wil de partij ervoor zorgen dat alle haltes in de stad toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en mensen met een scootmobiel. “Het is onacceptabel dat sommige haltes nog steeds ontoegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Iedereen moet zonder problemen gebruik kunnen maken van ons openbaar vervoer,” zegt raadslid Coen Bom. Ook wil de partij meer fietsenstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen bij OV-knooppunten realiseren, in samenwerking met Biesieklette. “We willen het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stimuleren en tegelijkertijd zorgen voor een veilige en overzichtelijke straatomgeving,” aldus Bom. Om het comfort voor reizigers verder te verbeteren, stelt Hart voor Den Haag voor om innovatieve voorzieningen te plaatsen, zoals overdekte zitplaatsen met gratis Wifi en oplaadpunten voor mobiele apparaten. Daarnaast roept de partij op om prullenbakken in alle trams te plaatsen om zwerfafval tegen te gaan en de reiservaring voor iedereen aangenamer te maken.

Melden van geluidsoverlast door trams

Hart voor Den Haag heeft signalen ontvangen van bewoners en ondernemers die overlast ervaren van het lawaai dat trams veroorzaken, vooral in gebieden waar recent nieuwe tramlijnen zijn aangelegd. De partij pleit voor de invoering van een eenvoudig en duidelijk meldsysteem waarmee bewoners en ondernemers direct melding kunnen maken van geluidsoverlast. “Een snelle opvolging en transparantie over de genomen maatregelen zijn essentieel,” zegt Zeller. “Op deze manier kunnen we de leefbaarheid in onze stad verbeteren en problemen tijdig oplossen.”

Het initiatiefvoorstel: ‘een positief en toekomstgericht openbaar vervoer’ wordt komende week aangeboden aan het stadsbestuur en zal binnenkort in de gemeenteraad worden besproken.

Alle voorstellen in het initiatiefvoorstel

  • Conducteur op iedere tram
  • Intensivering integrale handhavingsacties
  • OV-verbod voor geweldplegers
  • Onderzoek naar ziekteverzuim bij de HTM
  • Lokale kunst in en rondom haltes
  • Trams in de Haagse stadskleuren
  • Gratis met HTM naar thuiswedstrijden van ADO Den Haag en Hijs Hokij
  • Gratis OV voor 65-plussers
  • Innovatieve wachtvoorzieningen bij haltes
  • Meer fietsenstallingen en oplaadpunten bij OV-knooppunten
  • Alle haltes toegankelijk voor rolstoel en/of scootmobiel
  • Prullenbakken in trams
  • Makkelijk en duidelijk meldsysteem voor geluidsoverlast van trams