Raadsleden De Mos en Davituliani pleiten voor uniforme gedragsregels op Haagse scholen 

Leraren die solliciteren kunnen momenteel op vele plekken terecht. De keuze voor een school in een achterstandswijk wordt niet zo snel gemaakt. Het gevolg is dat in de kwetsbare wijken van grote steden blijven kampen met een flink tekort aan leraren. Leerlingen krijgen daardoor niet de lessen die ze nodig hebben. Minder les en nauwelijks begeleiding vanuit huis, maken dat ze een flinke achterstand oplopen.

“Gek genoeg kijken de meeste politieke partijen weg over waarom veel minder leraren voor lesgeven in achterstandswijken kiezen”, aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die naast enorme taalachterstanden, ook in de grote concentratie- en gedragsproblemen een reden voor leraren ziet om niet voor scholen in achterstandswijken te kiezen. De Mos: “Er zit een categorie leerlingen in het onderwijs die het voor anderen verpest. Etterbakkies, die lesgeven een hel maken. Zolang we dat niet willen oplossen, laten de meeste leraren zulke scholen links liggen. Op deze manier wordt de tweedeling alleen maar groter”.

Als het aan Hart voor Den Haag / Groep de Mos ligt komt er een onderwijscode met uniforme gedragsregels op alle Haagse scholen. Deze regels moeten ervoor zorgen dat het gezag in de klas weer hersteld wordt en er op scholen de sfeer van orde, regelmaat en structuur gaat heersen. Hart voor Den Haag raadslid Nino Davituliani: “Respect voor de docent is helaas vaak ver te zoeken. Met de onderwijscode willen we daar verandering in brengen. We vinden ‘discipline’ een belangrijke voorwaarde is voor een geslaagde kennisoverdracht.

Hoe zorg je voor een prettige sfeer op school en in de klas? Wat is het gewenste gedrag? Hoe ga je hierover met elkaar in gesprek en welke afspraken maak je? En hoe zorg je ervoor dat deze effectief zijn? Deze vragen moeten centraal staan bij het opstellen van de Haagse Onderwijscode.

“We zullen tot een schoolcultuur moeten komen, waarin leefregels en gedragscodes geen papieren tijgers zijn, maar daadwerkelijk worden nageleefd en waar alle betrokkenen elkaar daarop (durven) aanspreken”, aldus De Mos, die thema’s zoals: respectvol omgaan met elkaar, rust en veiligheid en beleid tegen pesten basale voorwaarden vindt voor een goed schoolklimaat.

Consequenties bij slecht gedrag 

”Bij deze basale omgangsvormen horen ook: op tijd komen, de leraar met ‘u’ aanspreken, geen hoofddeksels op en geen telefoongebruik tijdens de les. Kennelijk is het nodig om hier afspraken over te maken, zo zorgen we ook voor dat de gemotiveerde leraren en leerlingen niet van de les opgehouden worden,” aldus Davituliani die ook consequenties wil verbinden aan consequent slecht gedrag van leerlingen.  ”Het moet voor Haagse scholen mogelijk worden om leerlingen die zich niet gedragen te verwijzen naar een voorziening waar ze minimaal een jaar zeer gedisciplineerd onderwijs volgen. Daarna krijgen ze een nieuwe kans. Ik weet zeker dat zo’n maatregel leerlingen vooruit helpt én bijdraagt aan de oplossing van het lerarentekort. Als docenten weten dat er op Haagse scholen orde heerst, zullen ze eerder bereid zijn om in onze stad te komen werken“.

Lees hier onze schriftelijke vragen