Wederom gaat het faliekant verkeerd met de ritten van de AV070, beter bekend als de “taxibus”. Waren eerst de aanloopproblemen de oorzaak van alle missers, nu wordt het personeelstekort als reden aangevoerd. Fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg wordt bijna dagelijks benaderd met klachten over AV070. Een paar voorbeelden:

Anita, begeleidster van Stichting Philadelphia spreekt haar grote zorgen uit. “Wij begeleiden mensen met een geestelijke beperking in de vorm van dagbesteding hier in de Caballerofabriek. Ook zijn deelnemers actief ook bij andere instanties, zoals bijvoorbeeld op het stadhuis op het plein of bij een zorginstelling. Dit zijn geen betaalde banen, maar echt opgezet om deze mensen te prikkelen en hun het gevoel te geven mee te kunnen draaien in de maatschappij. Enkele deelnemers kunnen zelfstandig met het OV reizen, maar de meesten maken gebruik van AV070 en hebben daar ook een pasje voor gekregen vanuit de WMO. Wat schetst onze verbazing? Vanuit AV070 worden deze kwetsbare mensen benaderd met de mededeling dat het “busje” ze niet meer komt halen en dat ze maar gebruik moeten maken van de Regiotaxi. Hoe kan dit? Waarom wordt er geen begeleider, ouder of verzorger benaderd? Wie gaat die Regiotaxi betalen? Vanuit de WMO wordt AV070 vergoed, met een eigen bijdragen naar inkomen, maar de Regiotaxi valt hier buiten. Dat betekent dat een deelnemer € 50,00 aan taxikosten kwijt is om deel te nemen aan de dagbesteding? Dit kan toch niet waar zijn?”

Valerie: “Ik zit in een elektrische rolstoel en wil ook graag naar mijn paardrijlessen in de Bosjes van Pex. Ik heb die lessen nodig voor mijn gezondheid en lichaam, maar vervoer van AV070 is nauwelijks te krijgen. Ik reserveer ruim op tijd, maar ze bellen gewoon af! Neemt u maar de Regiotaxi mevrouw, maar wie gaat dit betalen”?

Een ander echtpaar mailt: “Monique dit is echt erg. Ik moet drie keer in de week naar de fysiotherapie in verband met mijn handicap. Word ik net gebeld door AV070 dat ze me een uur eerder komen halen om weg te brengen, en dan weer twee uur later dan gepland pas kunnen halen. Dat betekent dat ik dus drie uur langer bij de fysiotherapie moet blijven wachten en dit drie keer per week? Mijn man is zelf ook ziek en hij kan me gewoon niet steeds wegbrengen. Hoe moet dit nou toch?”

Verdonk weet niet wat ze meemaakt

Redenen genoeg voor Hart voor Den Haag om een meldpunt “klachten taxibus” te openen. Raadslid Rita Verdonk: “Ik weet niet wat ik meemaak hier. De wethouder heeft het over slechts een paar klachten, maar inmiddels weet ik wel beter. De diensten van AV070 moeten echt goed op orde komen en daarnaast zijn we ook benieuwd wat de gemeente betaalt voor deze niet geleverde ritten en afzeggingen.”

“Het is echt heel belangrijk dat we goed beeld krijgen van het aantal missers en hier de wethouder tijdens de commissievergadering mee gaan confronteren”, vervolgen Verdonk en Van Stuijvenberg hun betoog. “We hopen echt dat gebruikers van AV070 hun grieven bij ons willen melden en ja natuurlijk gaan we heel zorgvuldig met de persoonlijke gegevens om”, besluit Van Stuijvenberg

Heeft u een klacht of een opmerking over AV070? Meld het aan Hart voor Den Haag via mailadres klachten.taxibus@hartvoordenhaag.nl

Uiteraard wordt er zeer zorgvuldig met uw gegevens omgegaan.